سواد آموزی وپرسش مهر در سال جهش تولید تولید
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال جهش تولید و پرسش مهر21
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر
نظرسنجی
علم بهتر است یا ثروت




 
 

 "کنکور" تنش بزرگی در حوزه آموزش و پرورش به وجود آورده است/ تخصیص اعتبار برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در بودجه 94

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از آمار بی سوادی در کشور گفت: به طور قطع مجلس در بودجه سال آینده برای رفع بی سوادی اعتباراتی را اختصاص می دهد و متولیان حوزه آموزش هم باید راهکارهایی را برای رفع این معضل و کمک به مجلس طراحی کنند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از خانه ملت علی لاریجانی صبح امروز (دوشنبه 3 شهریور) در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با تاکید بر اینکه مقوله آموزش در تمام دنیا جزو مسائل امنیت ملی کشورها است، گفت: قطعا این موضوع جزو مسائل امنیت ملی ما هم قرار دارد، از این رو اگر به این موضوع توجه مناسبی شود قطعا نه تنها در بودجه بلکه برای افزایش تاثیرگذاری شکوفایی و توسعه حوزه آموزش هم از سوی دستگاه‌ها توجه مناسبی به حوزه آموزش می شود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که باید به موضوع آموزش توجه و از این حوزه حمایت شود.

وی با اشاره به آمار نگران کننده بیسوادی در کشور، گفت: متاسفانه آمارهای امروز در مورد بی سوادی در کشور واقعا تاسف آور است زیرا ما قبلا فکر می کردیم که معضل بی سوادی در کشور ریشه کن شده از این رو موضوع بی سوادی در کشور یک نقص بزرگ است.

 وی افزود: مسئله ما در شرایط کنونی کشور مدرک گرایی نیست بلکه باید افراد توانمند شوند، شاید در مسئله مدرک گرایی ضعف داشته باشیم و مدارک کنونی متناسب با بازار کار نباشد اما قطعا باید حداقل ها را برای مردم تامین کنیم.

 لاریجانی ادامه داد: قطعا مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده برای رفع بی سوادی اعتباراتی را اختصاص می دهد و متولیان حوزه آموزش هم باید راهکارهایی را برای رفع این معضل و کمک به مجلس طراحی کنند.

وی با بیان اینکه معلمان مسئولیت پیامبر گونه ای در کشور دارند، گفت: در اینجا باید از شهید رجایی و باهنر به عنوان دو معلم پاکباخته انقلابی که از استوانه های انقلاب محسوب می شوند یاد کنیم و انصافا باید تحسین کرد که نظام این دو الگو را برای هفته دولت برگزیده زیرا این دو شهید جزو دولتمردان صادق، پرکار، پرنشاط و پرتوان در تمام زمینه های فرهنگی و اجرایی محسوب می شدند و امیدوارم این شهدا برای دولتمردان به الگویی تبدیل شود.

رئیس مجلس با اشاره به توضیحات فانی وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه های این وزارتخانه گفت: وزیر آموزش و پرورش فردی پرتجربه و پرسابقه است، در این وزارتخانه بعد از اینکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تدوین و بعد هم سیر تصویب آن در مراحل مختلف نهایی شد شاهد سمت گیری روشن در این حوزه هستیم.

آموزش وپرورش بعد از انقلاب دارای جهت گیری دینی و انقلابی بوده است

لاریجانی ادامه داد: وزارت آموزش وپرورش بعد از انقلاب دارای جهت گیری دینی و انقلابی بوده و خدمات این وزارتخانه چه در تعلیم و تربیت و چه در چالش‌های انقلاب ستودنی است.

وی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین در حوزه تحول آموزش و پرورش گفت: هم اکنون در بخش های دیگر ما چنین سند مدونی را مشاهده نمی کنیم البته ممکن است سیاست های کلی در دستگاهها وجود داشته باشد اما اینکه سندی عملیاتی و دارای مجموع نظرات کارشناسان باشد در دستگاه‌ها خیلی کم است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: به طور مثال موضوع اقتصاد مقاومتی و تحرک در اقتصاد یک امر مهم و اساسی است اما متاسفانه در شرایط کنونی حتی یک سند مدون برای حوزه صنعتی کشور نداریم و هم اکنون به خاطر این خلاء خسارت هایی را شاهد هستیم و در سایر امور هم این موضوع به این گونه است.

لاریجانی خطاب به مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش گفت: تصویب سند تحول بنیادین یک فرصت خوب برای مدیران و متولیان حوزه آموزش و پرورش است از طرفی دیگر نکات دقیق و مهمی در این سند وجود دارد که باید در این رابطه از تدوین‌گران آن تشکر کرد، البته در این سند باید اقداماتی از جمله تدوین نقشه راه اجرایی صورت گیرد و مهم این است که باید همه وجوه این سند به صورت متوازن اجرایی شود زیرا عدم تعادل در این موضوع نتیجه مناسب را حاصل نمی کند.

 در حوزه آموزش و پرورش باید از کارهای شتابزده پرهیز کرد

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش و پرورش باید از کارهای شتابزده پرهیز کرد، گفت: قطعا امور و برنامه ها باید پشتوانه پژوهشی ومطالعاتی داشته باشد زیرا تمام امور این بخش و حوزه با خانواده ها درگیر است، از این رو یک تصمیم جزئی در حوزه آموزش و پرورش با تمام خانواده‌های کشور مرتبط است و برای تدوین برنامه ها باید همه اجزا آنرا بپذیرند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه وزارت آموزش وپرورش نباید کار بخشنامه‌ای صورت گیرد، گفت: این موضوع به این معنی است که عقلانیت باید در اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه  تبلور داشته باشد زیرا یکی از ارکان توسعه کشور موضوع آموزش و پرورش است البته باید توجه داشت که تاثیر آموزش در توسعه کشور فوری و کوتاه مدت نیست بلکه در این رابطه باید کارهای زیربنایی و پایه ای انجام شود. از این رو اگر در این وزارتخانه کارها متناسب با زمان و به موقع و در یک بازه زمانی 20 ساله صورت گیرد، انسان شکوفایی را در کشور قطعا حس می کند.

وی ادامه داد: در سی سال گذشته کشور با مشکلات بسیاری روبرو بوده است به طوریکه کشور در این مدت با مشکلاتی مانند اشتغال، بیکاری ، مصرف انرژی، قانون مداری، اخلاقیات، فرهنگ مدرک گرایی و مصرف گرایی مواجه بوده است که این نشان می‌دهد در چند سال اخیر توجه لازم به امر توسعه زیربنایی به ویژه در حوزه آموزش نشده است و بخش آموزش و پرورش بار این امور را به صورت هدف دار به دوش نکشیده است.

 توسعه و شکوفایی امری وارداتی نیست

رئیس مجلس گفت: این موضوع باید به باور همگان برسد که توسعه باید از سوی خودمان انجام شود زیرا مقوله توسعه و شکوفایی امری وارداتی نیست در این رابطه ممکن است بتوان برخی لوازم این امور را وارد کرد اما پایه و اصل و تمام امور آن را باید در کشور اجرایی کرد در این صورت دیگر وزیر آموزش و پرورش نباید مدام به دنبال تامین بودجه باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اعتبارات و بودجه های حوزه آموزش و پرورش را باید جزو اعتبارات سرمایه ای دانست گفت: اعتبارات مصرفی در این حوزه جزو امور مصرفی نیست بلکه باید این  اعتبارات به دید بودجه‌های سرمایه ای توجه شود.

وی بر لزوم توجه به آرامش روانی  معلمان و پرنسل حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: هم اکنون وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک خانواده بزرگ فرهنگی دارای جمعیتی حدود یک میلیون نفر است، از این رو قطعا اگر این افراد آرامش روانی نداشته باشند نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند بنابراین زندگی این افراد باید از یک سطح عقلانی برخوردار باشد.

 لاریجانی ادامه داد: قطعا اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس پشتوانه خوبی برای حمایت از معلمان هستند و اعضای این فراکسیون دغدغه های بسیاری برای حل مشکلات مجموعه وزارتخانه آموزش و پرورش دارند البته در سال گذشته به علت وجود برخی نقایص و مشکلات در کشور نمی توانستیم اعتبارات این حوزه را افزایش دهیم اما امیدوارم در سال آینده با توجه به شرایط کنونی مشکلات این حوزه به ویژه موضوعات اعتباری تا حد قابل قبولی مرتفع شود. در این رابطه باید بگویم نباید تصور کنید که دولت و مجلس در سال گذشته در این امور کوتاهی کردند بلکه اقدامات اعتباری مورد قبول خودمان هم نبود.

 نتیجه اقدامات دولت یک نوع آرامش اقتصادی در کشور بوده است

رئیس مجلس افزود: در رابطه با بودجه سال گذشته مسائلی مانند موضوع هسته ای و مسائل منطقه ای و داخلی مطرح بود که این موضوعات را باید در برنامه ریزی ها به ویژه تدوین بودجه سال گذشته می دیدیم اما خوشبختانه در شرایط کنونی با اقدامات دولت یک نوع آرامش اقتصادی در کشور ایجاد شده است.

 وی ادامه داد: هم اکنون به یک نگاه نو در حوزه آموزش و پرورش نیازمند هستیم زیرا با توجه به تحولات دنیا و تحولات داخلی کشور توجه به دیدگاهها و نگاه نو در این حوزه بسیار ضروری است، این نوع نگاه یک نگاه و دید روبنایی نیست بلکه باید مولفه های آن بسیار خوب و زیربنایی وپایه ای دیده شود.

 لاریجانی ادامه داد: یکی از نکات مهم دیگر این است که هر گونه تحول در آموزش و پرورش و تغییر برای تحقق نو اندیشی باید مبتنی بر پژوهش صورت گیرد بنابراین در این رابطه باید از کارهای سریع و شتابزده پرهیز کنیم و تجارب افراد با تجربه و با سابقه در این حوزه استفاده کنیم. همچنین باید به این موضوع توجه کرد که هر گونه تحولی در حوزه آموزش مبتنی بر پژوهش است که در این رابطه ما در چند سال اخیر به علت توجه نکردن به این موضوع خسارت های بسیاری دیده ایم.

 وی افزود: از طرفی دیگر باید از تجربیات برخی کشورها در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد به طوریکه در دنیا برخی کشورها براساس اصول علمی به نتایج خوبی رسیده اند که باید از آنها استفاده کنیم. البته در این رابطه برخی از این امور به مسائل فرهنگی و دینی مربوط نمی شود به طور مثال براساس مطالعات برخی از کشورهای خارجی آموزش پیش دبستانی بسیار در حوزه آموزش و پرورش و ارتقای آن تاثیرگذار است و قطعا ما هم باید به آن بها دهیم و یا موضوع جداسازی افراد نخبه و تیزهوش با دانش آموزان در سطح معمولی از سوی آن کشورها مفید دانسته نشده زیرا مخلوط بودن دانش آموزان در سطح معمولی با دانش آموزان نخبه بسیار مفیدتر خواهد بود که قطعا باید از این تجارت و پژو هش استفاده کرد.

 رئیس قوه مقننه ادامه داد: هم اکنون مفهوم آموزش در برخی از کشورهای دنیا در حال تغییر است به طوریکه در گذشته مقوله توانمند کردن دانشجویان و دانش آموزان با استفاده از روش‌های مربوطه و سپس شکوفایی آنها محور آموزش بود اما در شرایط کنونی تحولاتی رخ داده که براساس آن سیاست حوزه آموزش در کشورها تغییر کرده به طوریکه هم اکنون موضوع شکوفا شدن دانش آموزان را به موضوع شکوفا کردن ، تبدیل کرده اند و هم اکنون انباشت اطلاعات در حوزه آموزش محور کار نیست بلکه توانمند شدن مهم است تا افراد مهارت را یاد گرفته تا مادام العمر به پژوهش و آموزش بپردازند.

 وی با اشاره به اهمیت محور توانمندسازی معلمان تصریح کرد: در شرایط کنونی ارائه مهارت به دانش آموزان و دانشجویان، معلمان ورزیده می طلبد از این رو آموزش معلمان باید در راس کار قرار گیرد که خوشبختانه این موضوع در سند تحول دیده شده است بنابراین اگر به این سند نگاه کنیم مشاهده می کنیم که یکی از محورهای مهم تحول حوزه آموزش موضوع توانمندسازی افراد است که باید برای تحقق آن معلمان را توانمند کرد.

 لاریجانی ادامه داد: وقتی در برخی از اسناد امور امنیت ملی کشورها مطالعه می کردند برخی از این کشورها به صراحت می گفتند که موضوع امنیت ملی با آموزش مرتبط است و اعلام می کردند که حفظ هویت ملی و بالا بردن عشق به کشور با موضوع آموزش مرتبط است لذا در سند های امنیتی به موضوع آموزش توجه شده است.

 لاریجانی ادامه داد: همچنین در سند امنیت ملی قرن 21 ایالت متحده آمریکا یک فصل برای حوزه آموزش اختصاص داده شده است، زیرا هم‌اکنون در دنیا تحولاتی به ویژه در حوزه ارتباطات و رسانه‌ها رخ داده از این رو توجه به مقوله  آموزش بسیار ضروری است و هم اکنون موضوع آموزش از یک امر حاشیه نشینی خارج شده و در متن پیشرفت قرار گرفته است. البته در داخل کشور تاکنون این موضوع از سوی رسانه ها دیده نشده که باید قطعا در دستور کار قرار گیرد.

 رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مقوله آموزش جزو مسائل امنیت ملی کشور است، گفت: قطعا این موضوع جزو مسائل امنیت ملی ما هم قرار دارد. از این رو اگر به این موضوع توجه مناسبی شود قطعا نه تنها در بودجه بلکه برای افزایش تاثیرگذاری شکوفایی و توسعه حوزه آموزش هم از سوی دستگاهها توجه مناسبی به حوزه آموزش می شود.

وی ادامه داد:  هم اکنون شاهد هستیم که به علت گستردگی حوزه آموزش و پرورش مسئولان این وزارتخانه بخشی از وقت خود را صرف امور این وزارتخانه می کنند که در این رابطه اداره متمرکز این مجموعه به سادگی امکان پذیر نیست حتی در شرکت های بزرگ هم شرکت مادر به چند شرکت کوچکتر تبدیل می شوند. از این رو در وزات آموزش و پرورش یک امور دیوانی بزرگ داریم که باید برای چابک‌ و فعال تر شدن آنرا به بخش های کوچک تر تبدیل کرد، بنابراین باید با برنامه ریزی بار اداره حوزه آموزش و پرورش در تمام بخش ها یکسان شود.

 لاریجانی بر لزوم مشارکت بیشتر مردم در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: این موضوع بسیار دارای اهمیت است زیرا توجه به این موضوع می تواند در بالا بردن کیفیت آموزشی ، سرمایه انسانی ، برنامه ها و معطوف کردن اراده جامعه به موضوع تعلیم و تربیت تاثیرگذار باشد. از این رو زمانی که مشارکت مردم در این حوزه بیشتر شود قطعا سرمایه و درآمد بیشتری به دست وزارت آموزش و پرورش می رسد و آن وقت وظیفه این وزارتخانه ایجاد عدالت آموزشی، برنامه مدون و نظارت دقیق می شود.

رئیس مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از افراد باتجربه به ویژه بازنشستگان در حوزه آموزش و پرورش گفت: مجلس در شرایط کنونی آماده ارائه کمک به این وزارتخانه است تا راه برای افرادی که عشق به کمک به حوزه آموزش دارند، باز شود. البته در این رابطه باید از اقدمات و کارهای دکوری پرهیز شود زیرا در این حوزه نیازی به این امور نیست بنابراین اصلاحات واقعی باید صورت بگیرد و کارها نباید نمایشی باشد.

 وی ادامه داد: قطعا نظام ما به همان میزان که به موضوع عدالت در حکومت توجه دارد باید به مقوله عدالت در حوزه آموزش و پرورش هم عنایت کند. زیرا نامتوازن بودن اعتبارات در روستاها و شهرها در قیاس با کلان شهرها ناعدالتی را به وجود آورده است از این رو باید با روشهای مختلف به ویژه رسانه ها و ارتباطا جمعی برای ایجاد عدالت در حوزه آموزش استفاده کنیم.

 کنکور تنشی بزرگ در حوزه آموزش و پرورش به وجود آورده است

لاریجانی با اشاره به مشکلات پیرامون مقوله کنکور در حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: متاسفانه موضوع کنکور یک تنش بزرگی را در حوزه آموزش و پرورش به وجود آورده و دانش آموزان در زمان تحصیل با هول و ترس خود را برای تست زنی اماده می کنند و دروس به صورت عمیق از سوی دانش آموزان مطالعه و بررسی نمی شود. در این رابطه مجلس هم قانونی را برای حذف کنکور تصویب کرد اما تاکنون که اجرایی نشده است.

رئیس مجلس ادامه داد: قطعا نباید موضوع کنکور و تست زنی را به سمت حوزه آموزش و پرورش تسری دهیم زیرا آن وقت کل مجموعه آموزشی کشور به یک سازمان سنجش تبدیل می شود. بنابراین اگر سیستم کنکور متناسب با امور و برنامه های حوزه آموزش و پرورش نباشد نمی توانیم افراد و دانش آموزان را توانمند کنیم از این رو یکی از محورهای مهم سند تحول حوزه آموزش باید موضوع تعیین تکلیف کنکور باشد تا روند آموزشی کشور آسیب نبیند.

 رئیس قوه مقننه ادامه داد: امید داریم در آموزش و پرورش مجموعه افراد توانمند دینی و فرهنگی گام های قوی را برای توسعه و شکوفایی این حوزه بردارند و مجلس هم قطعا همراه شما است و ما باور داریم که آموزش و پرورش یک مقوله سرمایه گذاری برای کشور است که باید به آن توجه شود.

                   http://www.snn.ir/detail/News/351314/186

 
 



نوع مطلب :
برچسب ها : سوادآم.ی ،مجلس،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 507
دوشنبه 26 آبان 1393 :: 19:22



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 440
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 0
  • بازدید امروز : 1,583
  • بازدید دیروز : 523
  • بازدید هفته : 3,223
  • بازدید این ماه : 6,668
  • بازدید سال : 57,356
  • بازدید کل : 563,536