پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي طرح آزمايشي برنامه درسي جديد دوره مقدماتي نهضت سوادآموزي انجام گرفت. روش تحقيق از نوع علي - مقايسه اي بوده است. آزمودني ها را 125 نفر از سوادآموزان شهرهاي تبريز و اهر تشکيل مي دادند. اين آزمودني ها در دو گروه آزمايشي (36 نفر از شهرستان تبريز و 27 نفر از شهرستان اهر) و گروه كنترل (35 نفر از تبريز و 27 نفر از اهر) قرار داشتند. ابزارهاي مورد استفاده در پژوهش شامل چك ليست مشاهده تدريس فلاندرز، چك ليست ارزشيابي توصيفي، آزمون هاي پيشرفت تحصيلي معلم ساخته و آزمون محقق ساخته مهارت هاي زندگي بوده است. براي تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون t (مقايسه ميانگين هاي دو گروه مستقل) با استفاده از نرم افزار كامپيوتري SPSS صورت گرفت. نتايج نشان دادند كه پيشرفت تحصيلي سوادآموزان طرح آزمايشي در دروس خواندن (فارسي)، نوشتن (ديكته)، قرائت قرآن و نماز در مقايسه با سوادآموزان گروه كنترل (دوره مقدماتي جاري) بيشتر بوده است. در متغير مهارت هاي زندگي نيز سوادآموزان طرح آزمايشي پيشرفت بيشتري در مقايسه با سوادآموزان دوره مقدماتي جاري را نشان دادند.
كليد واژه: نهضت سوادآموزي، طرح آزمايشي برنامه درسي، علي - مقايسه اي