close
تبلیغات در اینترنت
نقش سواد بزرگسالان در توسعه جامعه
سواد آموزی در سال اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال اقتصاد مقاومتی حمایت از کالای ایرانی
پروفایل مدير وبلاگ
مطالب اخير
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر
نظرسنجی
چرا افراد بیسواد علاقه ای به باسواد شدن ندارند





 

مقدمه

يكي از دشواري هاي اساسي در كشور هاي در حال توسعه ،مسئله بيسوادي است .در كشور هاي توسعه يافته ميزان بي سوادي در ميان افراد بالاتر از 13 سال بين 3تا4 درصد است . در حالي كه اين رقم در مورد كشور هاي در حال توسعه از مرز 50 درصد نيز بالاتر مي رود در برخي ازكشور ها از 80 درصد هم متجاوز است .ضعف آموزش وپرورش در درجه اول ناشي از عدم كفايت تعداد معلمين مدارس و كمبود وسايل و امكانات آموزشي است .روشن است كه كشور هايي كه در آنها جمعيتها به زبان ها ولحجه ها ي متفاوت گفتوگو مي كنند ،مشكلات شديد تر است .پايين بودن ميزان تعليم عمومي نتايج اسفباري در زمينه هاي مختلف فني ،اداري ،اجتماعي ،اقتصادي به بار آورده است .به طوري كه متخصصان در زمينه هاي مذكور به ميزان ناچيزي در اين كشور ها وجود دارند . در كشور هاي جهان سوم آموزش به طور ناهماهنگي در ميان مردم انتشار يافته است .عوامل جنسيت ،شهر نشيني و وضع اقتصادي در سواد آموزي دخالت دارد به علاوه، مهمتر از همه مسئله فرار مغزها را بايد از زمره مسائل كشور هاي جهان سوم دانست يكي از دشواري هاي ممالك جهان سوم در اشاعه آموزش وپرورش افت تحصيلي است،بدين معني كه تعداد زيادي از كودكان ونوجوانان مدت زيادي از سال را در شهر ها و روستاها به كار اشتغال دارند و نمي توانند عملااز امكانات آموزشي بهرمند شوند زيرا كه اكثر خانواده ها به در آمد فرزندان محتاج اند نتيجه اين كه مطالب و مواردي كه در اين مدارس تدريس و يا آموخته مي شود با نياز هاي توسعه اين كشور ها بي ارتباط است.

معرفي طرح

اجراي طرح نهضت سواد آموزي و( توسعه سواد آموزي )،طرح كاهش نرخ بيسوادي بزرگسالان ومردمان روستاييدر مازندران وبررسي پيامد هاي مثبت يا منفي آن به بازبيني گذاشته مي شود.این طرح توسط مسئولان نحضت سواد آموزی که زیر نظر آموزش وپرورش کار می کنند صورت می گیرد و سابقه طولانی دارد .اما همچنان بی سوادی در جامعه موج میزند .

رشد سريع جمعيت و نبود امكانات آموزشي براي همگان باعث ايجادمكان هاي سواد آموزي شده است كه بيشتر در كشورهاي جهان سوم مي باشد . كل بي سوادي استان مازندران325 هزار نفر هستند كه قرار است با تشكيل 700كلاس در سطح روستاهاي استان سواد آموزان تحت پوشش قرار گيرند و انتظار مي رود تا پايان سال 88 بيسوادي گروه هاي سني30-10سال در سطح روستا هاي استان ريشه كن شود . براي اجراي اين طرح 50 درصد اعتبارات از طرف دولت و ساير كمك ها از طريق نهاد ها ي غير دولتي و مشاركت مردمي تامين مي شود .هدف از اجراي اين طرح ريشه كن كردن بي سوادي در بين گروه هاي سني 30-10 سال و برقراري ثبات ميان نو آموزان و جلوگيري از بازگشت بي سوادي مي باشد .در دنياي امروز بي سوادي مترادف با اتلاف منابع و نيروي انساني است . به موازات پيشرفت علوم وتكنولوژي تربيت و بكار گيري درست نيروها در كاميابي بر نامه هاي توسعه اقتصادي واجتماعي مفيد و لازم است .آموزش و به كار گيري از ميان بردن جهل باعث كار آفريني و انگيزه حضور و مشاركت در عرصه هاي سياسي واجتماعي شده و مديريت آموزشي با همكاري سازمان هاي مختلف باعث ايجاد سازمان هاي محلي مي شود .سواد آموزي و مبارزه بابي سوادي توسط دستگاه هايي چون آموزش وپرورش ،جهادسازندگي ،جامعه روحانيت ،جهاد دانشگاهي و نهضت سواد آموزي بصورت شورايي اداره مي شد كه هم اكنون زير نظر سازمان آموزش و پرورش و به صورت يك واحد جدا به كار خود ادامه مي دهد.

تاريخچه نهضت سواد آموزي

قبل از پيروزي انقلاب اسلامي امر آموزش عمومي و سواد آموزي بزرگ سالان توسط سازمان هاي متعدد با عناوين مختلف از سال 1315 دنبال شد .اين ساز مان ها عبارتند از :

سازمان تعليمات اكابر(1320-1315)

سازمان آموزش سالمندان (1335-1332) 
سازمان آموزش بزرگسالان (1343-1335 )
كميته ملي پيكار جهاني با بي‌سوادي(1355-1343
سازمان جهاد ملي سوادآموزي (1357- 1355

وجه مشترك همه اين سازمان ها استفاده از اوقات فراقت مدارس روزانه درعصرها براي آموزش سوادبود و عمر همه اين ساز مان ها كوتاه وزود گذر بود.

بعد از پيام امام و رهبر انقلاب كه فرمودند ايران را به صورت مدرسه اي در بياوريم وبه خود كفايي فرهنگي برسيم در هفتم دي ماه 1358 سازمان نهضت سواد آموزي با هدف باسواد كردن خيل عظيم بيسوادان كشور تشكيل شد .اين برنامه دراز مدت شامل سه مرحله بود .

1)رشد سواد وحساب وكتاب

2)تثبيت سواد آموزي

3)كاربردي كردن و آموزش مهارت هاي كاربردي كه توسط سازمان ها و نهاد هايي زير نظر نهضت سواد آموزي به آموزش مردم پر داختند . از جمله سازمان هايي كه به همكاري پر داختند مي توان به موارد زير اشاره كرد :

1)كميته پيكار با بيسوادي سپاه دانش

2)وزارت بهداشت و ترويج

3)وزارت آموزش وپرورش

4)وزارت كشاورزي

5)وزارت تعاون وروستايي

6)وزارت كار وعلوم اجتماعي

7)وزارت بهداري و بهزيستي

8)سازمان راديو و تلوزيون ملي ايران

9)ساير سازمان هاي ديگر در واحد هاي خصوصي

مراحل تکامل سواد و دیدگاه های آن:

سواد برای سواد، که ضمن آن، در سراسر کشور بدون توجه به شرایط اجتماعی واقتصادی ، با کتاب واحد و روشی واحد عمل می شود.

سواد آموزی تابعی، که ضمن آن با شرایط اجتماعی و اقتصادی مربوط به نوع سواد توجه می گردد در این روش از سواد اموزشی بعنوان ابزاری بای بهبودشرایط اقتصادی فردی و ملی استفاده می شود.

سوادآموزی با تکیه بر بعد آگاهسازی که جدیدترین دیدگاه در سطح جهان است و به نام مبتکر ان پائولو فریده مشهور می باشد که بیشتر جنبه سیاسی دارد.

دیدگاه هایی که در رابطه با سواد وجود دارد.

تعریف سواد از دو دیدگاه سنتی و نوین (ابراهیم زاده ، 22-20)

دیدگاه سنتی: در این دیدگاه به اثرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی«سواد» کمتر توجه می شود؛ و بیشتر از آن بعنوان مهارتی یاد می گردد که دارنده اش قادر به خواندن، نوشتن وحساب کردن، به شکلی ساده و ابتدایی می باشد . سواد در این دیگاه به خودی خود غایت و هدف با ارزشی تلقی می گردد.

کمیسیون کارشناسان سازمان ملل در سال 1343 ه.ش /ه 1964 م. تعریف زیر را از سواد ارائه داد با تعریف نوین از سواد بسیار نزدیک است.

باسوادی کسی است که پس از کسب مهارت معلومات اساسی بتواند به وسیله آن درکلیه فعالیت های اجتماعی که مستلزم داشتن آن مهارت هاست با نحو موثری شرکت جوید و با استفاده از توانایی های خواندن و نوشتن وحساب کردن، برای توسعه خود و جامعه اش گام بردارد. (ابراهیم زاده، 23 و 24)

دیدگاه نوین: در این دیدگاه سواد بد بنیان کارکرد و فایده آن در زندگی اجتماعی، تعریف می شود روشن است که در اینجا به جای نگریستن به سواد چون یک هدف غایی با سواد نظیر ابزاری درخدمت اهداف دیگر پرداخته می شود. شاید پیشینه این نگرش به سال های 45-1340 ه. ش/ 66-1961 م. بازگردد. (ابراهیم زاده 23 و 24)

سوادآموزی تابعی یا «سوادآموزی سودمند» دنباله رو هدفهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی برای توسعه است.

با رشد دیدگاه سواداموزی تابعی نگرش دیگری نیز شکل گرفت که سواد آموزی را با عنوان یک عمل سیاسی تلقی می کرد.

پائولو فریره استاد این نگرش است او سوادرا ابزاری می داند بای آزاد کردن انسانهای تحت سلطه و یک عمل سیاسی که افراد را برای شرکت در امور سیاسی جامعه اماده می کند(صباغیان، 165-163)

پل لانگراند ،مفهوم حقیقی سوادآموزی گذشتن از یک نوع تمدن به نوع دیگر است یا روشنتر بگویم گذشتن از تمدن شفاهی به تمدن کتبی با نظر گاههای مختلف آن و نو آوری ها و تغییرات در اساس و قوانین و شروع جریان ذهنی ادراک و تفکر و در عین حال گذشتن از جامعه محدود به خود است به جامعه ای که بی شک درهای باز به روی جهان دارد. (لانگراند، 78 و 74)

نقش سواد درتوسعه سطح زندگی روستاییان چگونه است ؟

بالا بردن میزان آگاهی و سطح دانش در بین روستاییان زمینه را برای فکر کردن آنها به مسائل توسعه و پیشرفت در بعد زیاد و به کار گیری فناوری نوین روز ،همچنین ایجاد خلاقیت و ابتکار و طرح های نوین از طرف خودشان می شود .

بالا بردن سطح سواد عمومی و تقویت آموزش تخصصی در حوزه های فنی وحرفه ای باعث زمینه های کار آفرینی و مانع مهاجرت بی رویه به شهر می شود و از مشکلاتی که در حاشیه نشینی شهری نیز ممکن است بروز کند جلوگیری می کند .سواد اموزی نیز باید مانند هر طرح دیگری از جنبه های سیاسی ،اقتصادی اجتماعی ومحیطی بر خوردار باشد .

سواد آموزی بابالا بردن آگاهی افراد باعث مشارکت سیاسی مردم شده وایجاد روحیه جمعی و وحدت و انسجام ملی می شود .طرح های اقتصادی نیز برای به نتیجه رسیدن باید با آموزش مهارتهای آن همراه باشد تا به نتیجه مفید برسد . به عنوان مثال اجرای طرح معادن زغال سنگ در یکی از روستاها اگر چه از نظر اشتغال زایی و کسب در آمد می تواند مفید باشد اما عدم آگاهی از اصول ایمنی و چگونگی بهره برداری مفید نه تنها باعث تخریب محیط زیست می شود بلکه جان روستاییان مشغول به حفر معدن در زمین هایشان را نیز به خطر می اندازد .آموزش وپرورش وبهداشت با ارائه خدمات اجتماعی و اگاهی از حقوق ومزایای اجتماعی برای از میان بردن نابرابری وتامین عدالت اجتماعی و همچنین آگاهی از محیط زیست و چگونگی بهره وری از منابع طبیعی و حفظ محیط زیست زمینه لازم برای زندگی سالم را فراهم می کند .

از آنجا که سواد آموزان روستایی در منطقه جغرافیایی کوچکی قرار دارند و با هم در ارتباط هستند و تجاربی که بزرگسالان دارند باعث همکاری بیشتر می شود . ساختار آموزشی باید با فرهنگ سنتی منطقه تناسب داشته باشد و باآن عجین شود نه این که با جایگزینی فرهنگ نامناسب باعث از خود بیگانگی شود .

همان طور که گویای ذکر است سازمان نهضت سواد اموزی سازمانی است که با در نظر گرفتن مسولیت های شغلی ،اقتصادی ،اجتماعی ،خانوادگی بزرگسالان و محدودیت های زمانی و تراکم وظایفشان با حمایت دولت و سایر نهاد ها ی دولتی وغیر دولتی برای پیشبرد کار گذاری های توسعه همه جانبه جامعه ایجاد شده است .در این راستا دولت به دنبال برنامه هایی است که نتیجه کوتاه مدت داشته باشد ومیزان سواد در کشور بالا رود و آموزش دهندگان نهضت در صدد بالا بردن سواد در سطح کیفی می باشند .همچنین آموزش گیرندگان خواهان آموزش هایی هستند که در زندگی روزمره آنها کار عملیاتی داشته باشد و عدم هماهنگی در مقاصد هر یک از گروه های ذکر شده منجر به اختلال و عدم موفقیت می شود .

آموزش گیرندگان اغلب از سنین30-10سال می باشند . البته با توجه به آمار های به دست آمده نشان دهنده ان است که آموزش گیرندگان مرد بیشتر از آموزش گیرندگان زن است. زنان به عنوان قشری که که سطح فهم وآگاهی خانواده را به عنوان نبض معینی در اختیار دارند باید به گونه ی اساسی در فضای آموزشی نهضت سواد آموزی تعریف شوند ،چرا که جدای از حقوق انسانی و اجتماعی ،یک حق مهم تر در فضای خانواده برای آنها تعریف شده است و بدین منظور بالاتر رفتن سطح سواد و توانایی آموزشی این قشر در تربیت نسل آتی هر جامعه ای تاثیر مستقیم دارد و نباید آنها را کنار گذاشت یا نادیده گرفت .اموزش گیرندگان نیز باید در تمامی مراحل مشارکت فعال داشته باشند و مدیران نهضت نیز با طرح ها و ایده های نو در جلب مشارکت انها کوشا باشند .اموزش ها هم در سطح مادی و هم در سطح معنوی باشند و با جلوه هایی از فرهنگ سنتی مردم قدم در راه آینده ای با ایده های نو بگذارند تا شاهد رشد نماد های سنتی در قالب واقعیت های جدید باشند .

 

علل شکست طرح توسعه سواد در بین روستاییان

 

 

 

کمبود حمایت دولت و نبود امکانات آموزشی برای مناطق دور دست و هدینه بر بودن انها کار نهضت را با مشکل مواجه می کند . همچنان زمانی که مردم به همان زندگی سنتی و مهدود خود در روستا راضی باشند و احساس نیازی برای آموزش نبینند ،لزومی به مشارکت وهمکاری نمی بینند . اعتقاد به این که به جای صرف وقت و نیروی خود برای این آموزش ها به فعالیت در کار های مزارع و باغات و امور خانواده برای آنها بهتر است وبا مرد سالاری و غرور بیجا اجازه حضور دختران وهمسرانشان رانیز در این عرصه های اجتماعی نمی دهند .و نیرو جوان را نیز برای کسب در آمد بیشتر به کار در شهر ها می فرستند تا هذینه زندگی را تامین کنند .این برداشت های نادرست و ره زنی ها مسبب عده همکاری و مشارکت در مراحل آموزشی و منحل شدن فعالیت نهضت و ناکامی آن می شود .

حمایت دولت در این زمینه می تواند مفید باشد . دولت از طریق طرح هایی چون تامین هذینه سالمندان 60 سال به بالا و همچنین امداد رسانی به خانواده هایی که در تامین هذینه زندگی در ماندند و ایجاد بیمه روستایی و تامین هذینه های بهداشتی و در مانی زمینه دلخوشی و امید به زندگی بهتر را در مردم به وجود می اورد و روستاییان انگیزه بیشتری برای تلاش و تکاپودر چهت تامین انتظارات بعدی خود و رشد و توسعه خواهد داشت و به همین جهت آموزش را راهی برای رسیدن به انتظارات بالا تر در می یابد و اینجاست که زمینه مشارکت آغاز می شود و مسولان باید با رهبری و مدیریت درست مسیر حرکت را به سمت پیشرفت باز کنند .و با برنامه ریزی درست مطابق با بستر فرهنگی و اجتماعی منطقه در زمینه های عملیاتی و خدماتی پیش روند . این برنامه ریزی باید چنان انعطاف پذیر باشد که گنجاندن برنامه های جانبی در آن امکان پذیر باشد و هدف فقط خواندن ونوشتن نباشد بلکه از آموزش های دینی و عرفانی گرفته تا مهارتهای زندگی و حرفه آموزی و همچنین استفاذه درست از محیط زیست و پدیده های اطرافشان را به صورت کاربردی در زیر مجموعه برنامه های خود جای دهند .

بيسوادي در كشور هاي جهان سوم

 

وجود بيسوادي در كشور هاي جهان سوم به خاطر عدم هماهنگي در برنامه ريزي طرح هاي آموزشي مي باشد .اگر توسعه آموزش در همه مكان ها ودر همه زمان ها هماهنگ مي بوددر سايرعرصه ها ي اجتماعي واقتصادي وفرهنگي نيز توسعه با روند بهتري رشد مي نمود .بيسوادي باعث عدم آگاهي و ركود ذهني شده و مي تواند عاملي براي بر هم زدن نظم اجتماعي مي شود .افزايش جمعيت و فاصله نگرش بين گروه هاي سني و نوع ديدگاه هاباعث ايجاد مشكلات مختلف فرهنگي مي شود كه اين ناهماهنگي مي تواند بي هويتي فرهنگي را در پي داشته باشد .و بايد به همه اقشار جامعه توجه شود زنان ،كودكان و حتي افرادي كه در مناطقي دور دست كه كه امكانات براي آنها محيا نيست بايد فرست ها را برايشان محيا كرد تا آنها نيز مانند شهرنشينان در عرصه هاي اجتماعي فعاليت داشته باشند .دانش بزرگترين ثروتي است كه بشر مي تواند توليد كند پس بايد از آن غافل نشد وبايدتوان استفاده از آن را به همگان داد .زماني كه از تغيير وتحولات دور وبرمان آگاه نباشيم چگونه مي توانيم خود را با محيط وقف دهيم و اين قشر ضعيف جامعه است كه بايد به آن توجه شود از بعد فرهنگي هم بايد ارزشهاي نادرست را با جايگزين كردن ارزش هاي صحيح و عملياتي كردن آنهاريشه كن كرد .اين كه حضور دختران در عرصه علم نسبت به پسران كم است ،علاوه بر اين پايين بودن وضع اقتصادي و اجتماعي و توجه بيشتر به تحصيل پسران در روستا به خاطر تعصبات محلي وقومي نسبت به آموزش دختران مي باشد .البته هر چه كه سطح سواد و علم آموزي بيشتر شود باعث ايجاد ديدگاه هاي نوين بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات و شكل گيري ارزش هاي جديد در زندگي مي شود .آموزش سواد باعث تغييرنوع زندگي مي شود و با آگاهي نسبت به جوامع پيرامون،سنت ها و آداب ورسوم هم در زندگي شكل ديگري به خود مي گيرد .همكاري سازمان آموزش وپرورش وساير سازمان ها مي توانددر ارائه امكانات مالي و آموزش كاربردي و عملياتي در تو سعه همه جانبه و زير بنايي جامعه مفيد واقع شود.منظور از آموزش سواد به بزرگسالان سواد فناوري، فرهنگي واطلاعاتي است .سواد آموزي تابعي بعد اجتماعي وفرهنگي آن را در بر داردوسواد به منظور آگاهي جنبه رشد سياسي رادر بر مي گيرد.

منابع :

(ازكيا،مصطفي،(1365)جامعه شناسي توسعه و توسعه نيافتگي روستايي ايران ،بيسوادي،ص29) (گروهي از نويسندگان،(1379)،گزارش عملكرد سازمان نهضت سواد آموزي در 20 سال اخير ،سازمان نهضت سواد آموزي )

 http://anthropology1384.blogfa.com/

 

 

 

 

 




نوع مطلب :
برچسب ها : اثرات سواد آموزی،شهر،

امتیاز : :: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 10
تعداد بازدید مطلب : 1172
شنبه 15 آذر 1393 :: 11 بعد از ظهر



پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 440
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 13
  • بازدید امروز : 185
  • بازدید دیروز : 288
  • بازدید هفته : 880
  • بازدید این ماه : 3,667
  • بازدید سال : 5,744
  • بازدید کل : 197,105
امکانات جانبی