سواد آموزی وپرسش مهر در سال جهش تولید تولید
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال جهش تولید و پرسش مهر21
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر
نظرسنجی
علم بهتر است یا ثروت




نقش کتابخانه در سواد آموزی

قانون دوم علوم کتابداری که رانگاناتان اعلام کرده است ( هر کتابی ، خواننده اش ) بر این نکته تاکید دارد که کتابخانه و خدمات اطلاعاتی به همه مردم اعم از تحصیلکرده یا عامی ، ثروتمند یا فقیر ، سالم یا بیمار ، معلول و غیره تعلق دارد .

 

به طور کلی ، کتابخانه ها از هر نوع که باشند در روشنگری شهروندان سهم بسزایی دارند و در خدمت افراد و گروهها ، علایق فرهنگی ، آموزشی یا حرفه ای هستند . کتابخانه ها می توانند نقش مهمی در توسعه هر کشور داشته باشند . عوامل موثر در توسعه عبارتند از : دسترسی به اطلاعات علمی ، آموزش و پرورش ، سواد فناوری . در این میان کتابداران می توانند در توسعه فرهنگ ، آموزش و پرورش ، سواد فناوری نقش موثری داشته باشد .

کتابخانه های عمومی و حمایت از آموزش

نقش کتابخانه عمومی حساستر از سایر انواع کتابخانه است ، زیرا مراجعان آن از اقشار گوناگون جامعه اند .

کتابخانه عمومی بدون تبعیض و تعصب در اختیار تمام کسانی است که میخواهند از آن استفاده کنند . به عبارتی تمام کسانی که توان خواندن دارند ، پیوسته به عرضه مطالب خواندنی متناسب با نیازشان نیازمندند و کتابخانه تنها نهادی است که توان بر طرف کردن این نیاز فرهنگی را دارد .

در دستنامه کتابخانه های عمومی نیز هدف آن ایجاد فرهنگ ، آموزش ، اطلاعات ، سرگرمی و ایجاد فرصتهای تحقیقاتی ذکر شده است و آنها را پلی بین مردم و جامعه و منابع آن معرفی می کند . بنابر این کتابخانه عمومی وظیفه حمایت از امر آموزش و کمک به خود آموزی ، برانگیختن مشارکت فرهنگی ، ارائه خدمات اطلاعاتی و ایجاد سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت برای همه گروههای جامعه را بر عهده دارد از جمله گروههای بیسواد ، نوسواد یا کم سواد .

خدمات کتابخانه عمومی وقتی تحقق می یابد که جامعه به آنها نیاز داشته باشد . این نیاز با افزایش میزان سواد در جامعه ، بالا رفتن معیار آموزش عمومی و افزایش سطح معیشت احساس می شود .

ایفلا در مورد کتابخانه عمومی و سوادآموزی میگوید :

از آنجا که سوادآموزی کلید دستیابی به تحصیلات ، دانش و نیز استفاده از کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی است ، کتابخانه عمومی باید به نحو فعالی از برنامه های سوادآموزی حمایت کند . نوسوادان نیازمند دسترسی آسان به مواد خواندنی مناسبند تا مهارتهای خود را حفظ کرده و توسعه بخشند . یکی از وظایف مهم و اولیه کتابخانه ها این است که به نیاز سنجی جامعه استفاده کننده بالفعل و بالقوه بپردازند و این امر از طریق پیمایش و مطالعه میدانی میسر است .

هر کتابخانه ای که دست اندر کار فعالیتهای سوادآموزی باشد اقدام به ارائه انواع خدمات مناسب جامعه می کند . ابن فعالیتهای گسترده را می توان به منزله زنجیره ای متشکل از سه بخش در نظر گرفت . خدمات ، مواد و منابع ، و فعالیتهای تعاونی .

فعالیتهایی که می توان در بخش مواد و منابع ارائه داد :

-         موجودی فعلی را ارزشیابی کنید .

-         مواد و منابع قابل دسترسی را در مجموعه جداگانه ای گردآوری کنید .

-         دیگر مجموعه های موجود در ناحیه را شناسایی کنید .

-         مواد و منابع موجود در زمینه سوادآموزی را گزینش کنید .

-    مجموعه را با افزودن نوارهای شنیداری و نوارهای ویدئو پیرامون موضوعاتی چون عدم اشتغال ، رشد تعلیمات عمومی و جز آن تقویت کنید

-         مجموعه هایی را به شکل امانی در اختیار مکانهای آموزش بزرگسالان قرار دهید .

-         برای نو سوادان بزرگسال مواد و منابع لازم را تولید و توزیع کنید .

-         سخنرانیهایی برای گروههای جامعه پیرامون مساله سوادآموزی و نیاز به خدمات سوادآموزی ایراد کنید .

-         استخدام آموزشگر و کارورزی و استفاده از دانشجویان را هدایت کنید .

 

فعالیتهایی که می توان در بخش خدمات کتابخانه ارائه داد :

-         به منظور راهنمائی و ارجاع سوالات ، اطلاعاتی پیرامون فرصتهای آموزشی بزرگسالان فراهم سازید .

-         برای آموزش فردی و آموزش بزرگسالان فضای لازم و کلاس درس تامین کنید .

-         بودجه لازم برای خدمات سوادآموزی کتابخانه را درخواست کنید .

-         مجموعه سواد آموزی کتابخانه را به آگاهی عمومی برسانید و تبلیغ کنید .

-         برای دانشجویان آموزش بزرگسالان بازدیدهای و گردشهایی را ترتیب دهید .

-         برای کارکنان کتابخانه ، گروههای کاری پیرامون سوادآموزی تشکیل دهید .

-         دفاع و پشتیبانی از سوادآموزی را هدایت کنید ( سخنرانیهای عمومی ، تماس با قانونگذاران ) .

-         آگاهیهای جامعه و تلاشهای به کارگیری آموزشگران را هماهنگ کنید .

-         کتابچه هایی پیرامون خدمات سوادآموزی انتشار دهید .

-         خبرنامه هایی پیرامون سوادآموزی و کوششهایی که در ناحیه انجام می شود تهیه کنید .

فعالیتهایی که می توان در بخش کوششهای تعاونی ارائه داد :

-    با دیگر کتابخانه های ارائه دهنده خدمات سوادآموزی تماس برقرار ساخته و مجموعه مواد و نیز خدمات آنها را مورد ملاحظه قرار دهید .

-         با دیگر ارائه دهندگان خدمات سواد آموزی ملاقات کنید .

-         خدمات آموزش بزرگسالان را به آگاهی عموم برسانید و تبلیغ کنید .

-         شوراهای سوادآموزی تشکیل دهید .

-         در برگزاری کارآموزیهای آموزشگران مشارکت داشته باشید .

-         عضویت در شوراها را گسترش دهید ، ساختار شوراها را شکل دهید .

-         برای فعالیتهای شوراهای آینده ازمنابع خارج از کتابخانه درخواست بودجه کنید .

نقش کتابداران   

کتابداران باید آگاه باشند که خدمات کتابخانه ای برای بیسوادان یا نوسوادان خدمات مورد تقاضا نیست و کتابخانه باید نقش فعالی در تشویق استفاده از آن داشته باشد . این خدمات جزء خدمات خاص کتابخانه محسوب می شود .

برای ارائه خدمات به گروههای خاص ، علاوه بر خدمات معمول کتابخانه ، برای هر گروه باید متناسب با توانائی و نیازهای اطلاعاتی مواد لازم فراهم شود . بنابر این شناخت اولیه از خصوصیات جسمی و روانی گروههای استفاده کننده و مسائل و مشکلات آنها ضروری است .

کتابداران بخشهای ویژه می توانند با توجه به محل خدمت خویش از طریق مصاحبه ، پرسشنامه ، مشاهده و مطالعه به تحقیق در مورد مخاطبان بالقوه و بالفعل کتابخانه بپردازند و با تهیه مواد خواندنی مورد نیاز ایشان و وسایل لازم برای مطالعه به وسیله این گروهها به پر بار کردن اوقات آنان کمک فراوانی کنند .

بیانیه یونسکو درباره کتابداران می گوید : کتابدار واسطه ای فعال بین استفاده کننده و منابع است و آموزش مداوم و حرفه ای کتابداران تضمین خدمات کافی اجتناب ناپذیر است .

کتابخانه عمومی از طریق خدمات خویش می تواند با مردم برقرار کند .

به گفته جرواسی : چیزی که به یک کتابخانه روح می بخشد ، ساختمان آن نیست ، بلکه خدمات آن است و موثر بودن این خدمات مهم می باشد. خدماتی که با نیازهای مردم هماهنگ باشد .

اصل اول علوم کتابداری نیز به این نکته اشاره دارد که ( کتابها برای استفاده اند ) . بنابر این کتابداران باید اعتقاد به این اصل داشته و در ارائه اطلاعات به همگان کوشا بوده و آن را جزء وظایف اصلی خویش بشمارند .

وظایف کتابدار در خدمات به نوسوادان

1 ) انتخاب و سفارش مواد :

 مشاوره در مرحله فراهم آوری مواد ، سازماندهی و نمایش مواد خواندنی آموزش پایه بزرگسالان .

2 ) عمل کردن به عنوان کانال ارتباطی بین کتابخانه و خدمات برای نوسوادان :

ترتیب دادن ملاقاتهای مشترک بین کتابخانه و آموزشیاران سوادآموزی برای بحث درباره مشکلات و راه حلهای توافقی.

3 ) پیش بینی هماهنگیهای سوادآموزی :

- اداره کردن جلسات آموزشی برای کارکنانی که به نوسوادان خدمات ارائه می کنند .

- تهیه و نظارت بر تولید مواد تبلیغاتی .

4 ) گردآوری بودجه سوادآموزی برای سال مالی آینده :

- تخمین هزینه های اداری خدمات سوادآموزی .

- جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای اطمینان از حمایت مالی بیرون از سازمان کتابخانه .

بخش مواد خواندنی ساده

با توجه به امکانات کتابخانه ای بخش نوسوادان می تواند از یک قفسه مواد خواندنی تا یک سالن با امکانات سمعی و بصری گسترش یابد . در نامگذاری این بخش بهتر است از عناوینی چون بخش خواندنیهای ساده ، بخش خواندنیهای آسان یا بخش آموزش بزرگسالان استفاده کرد تا نوسوادان با آرامش خاطر بیشتری از آن استفاده کنند . این بخش دو نوع خدمات می تواند ارائه کند : خدمات مستقل و خدمات ارجاعی .

1- خدمات مستقل بخش مواد خواندنی ساده .

- برای آموزش فردی و آموزش بزرگسالان در صورت امکان فضای لازم و کلاس درس تامین شود،یعنی کتابخانه میتواند راسا در برنامه های سوادآموزی مشارکت کند .

- مجموعه مواد ومنابع خواندنی ساده کتابخانه را به آگاهی عموم رسانده و تبلیغ کند .

- مواد خواندنی ساده را درمحلی قراردهد که براحتی رویت شود و در دسترس باشد .

- برای سواد آموزان و آموزشیاران بازدیدهایی از کتابخانه تربیت دهد .

- کتابشناسیهایی از مواد و منابع موجود تهیه کند .

- سخنرانیها برای گروههای مختلف جامعه درباره توجه به مساله سوادآموزی و نیاز به خدمات سوادآمزی تربیت دهد .

- و .....

2- خدمات ارجاعی بخش مواد خواندنی ساده .

- تهیه راهنماهای لازم برای فرصتهای آموزشی ، فرصتهای شغلی و موارد بهداشتی .

- به منظور راهنمایی و ارجاع سوالات ، می توان اطلاعاتی درباره فرصتهای آموزشی بزرگسالان فراهم ساخت .

- درباره فرصتهای شغلی و مراکز کاریابی نی توان برای گروههای نوسواد و کم سواد اطلاعات به دست آورد.

دو اصل در سازماندهی مواد و منابع نوسوادان مهم است :

1 ) مجموعه را به شکلی ساده اداره کرد .

 

2 ) مجموعه را در معرض دید قرار داد .

منبع:دانشجویان رشته کتابداری 




نوع مطلب :
برچسب ها :

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 492
پنجشنبه 17 مهر 1393 :: 15:38



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 440
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 0
  • بازدید امروز : 1,523
  • بازدید دیروز : 523
  • بازدید هفته : 3,163
  • بازدید این ماه : 6,608
  • بازدید سال : 57,296
  • بازدید کل : 563,476