سواد آموزی وپرسش مهر در سال جهش تولید تولید
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال جهش تولید و پرسش مهر21
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر
نظرسنجی
علم بهتر است یا ثروت


رییس نهضت سوادآموزی خبر داد؛

تولید سخت‌افزار قابل حمل سوادآموزی

» سرویس: اجتماعي - آموزش و پرورش
83-46.jpg

رییس نهضت سوادآموزی از تولید سخت‌افزار قابل حمل سوادآموزی خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، علی باقرزاده در نشست خبری که به مناسبت روز سوادآموزی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های کنونی، باید زمینه ورود فناوری به درون خانواده‌ها فراهم شود.

 

وی با اشاره به اینکه سخت‌افزار قابل حمل سوادآموزی هم‌اکنون در یکی از پارک‌های علم و فناوری در حال بررسی و شناخت است، عنوان کرد: سخت افزار قابل حمل سوادآموزی یکی از همین فناوری‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند در برخی نقاط شهر و معمولا در سنین زیر 30 سال استفاده شود.

باقرزاده افزود: در حال‌ حاضر این طرح در مرحله تحقیق قرار دارد و در سال 93 به صورت آزمایشی در یک جمعیت 3 هزار نفری اجرا می‌شود و اگر نتیجه‌ی آن مطلوب بود، طرح فراگیر می‌شود.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیشتر انقلاب‌های صورت گرفته در سراسر جهان به دلیل ارتقای سطح آگاهی و سواد مردم بوده است، اذعان کرد: یکی از مطالبات جریان بیداری اسلامی که در مصر، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و بعضی کشورهای منطقه صورت گرفت، سوادآموزی بوده است.

 

وی با بیان این که سازمان یونسکو هر ساله سواد و شاخص‌های مربوط به آن را در همه‌ی کشورهای جهانی بررسی می‌کند، تصریح کرد: حتی کشورهایی که از نظر سواد پوشش صددرصدی دارند، نیازمند تثبیت آن در کشور خود هستند.

 

باقرزاده بیان کرد: در کشور سواد نیز مانند سایر شاخص‌های توسعه انسانی ازآمار روبه‌رشدی برخوردار است.

 

وی اظهار کرد: در هنگام انقلاب میزان باسودان کشور 47 درصد بود اما امروزه این آمار به 85 درصد رسیده است و در واقع ایران جزو کشورهایی است که بالاترین شاخص رشد سواد را در اختیار دارند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تعریف سواد و بی‌سوادی در جهان یکسان است به این صورت که بی‌سوادی به مفهوم فردی است که توانایی خواندن، نوشتن و محاسبه را ندارد.

 

وی عنوان کرد: در زمان انقلاب اسلامی 48 درصد گروه سنی زیر 50 سال باسواد بودند اما اکنون 93 درصد این افراد باسواد هستند.

 

باقرزاده گفت: درصد اختلاف با سوادی در زنان و مردان از 39 درصد به 8 درصد رسیده است هم‌چنین تفاوت درصد باسوادی در نقاط شهری و روستایی از 26 درصد به 3.5 درصد کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه در دانش سوادآموزی جزو کشورهای مرجع هستیم، اظهار کرد: جمعیت بالای 6 سال در خراسان رضوی حدود 5 میلیون و 335 هزار نفر است که یک میلیون و 77 هزار نفر آنان کم سواد و غیرمحصل هستند.

 

باقرزاده با بیان اینکه در خراسان رضوی بی‌سوادی بسیار زیاد است، عنوان کرد: عدم تولید برنامه‌های فرهنگی، تلویزیونی و کتاب برای قشر کم سواد جامعه سبب می‌شود که آنان در معرض بی‌سوادی قرار گیرند واین امر موجب می‌شود که نهضت سوادآموزی هر فرد را چندین بار آموزش دهد.

 

وی درخصوص طرح خودآموز اظهار کرد: باید برای افراد مشوق‌هایی به خصوص در مناطق روستایی در نظر گرفته شود تا رغبت بیشتری برای ادامه تحصیل داشته باشد.

 

باقرزاده بیان کرد: در این طرح هزینه‌ای که برای تحصیل فرد در مراکز سوادآموزی در نظر گرفته می‌شود، به خود فرد پرداخت شده و پس از یادگیری خواندن و نوشتن توسط آزمونی از باسوادی او اطمینان حاصل می‌شود.

 

وی اظهار کرد: نصف بی‌سوادان را اولیای دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند یعنی 50 درصد بی‌سوادان 10 تا 49 سال حداقل یک کودک در آموزش و پرورش دارند اما خود اولیا بی‌سواد هستند.

 

باقرزاده بیان کرد: با توجه به تغییراتی که در برنامه سوادآموزی صورت گرفته، ضمن اینکه این برنامه مخاطب محور است از نظر اجرا نیز مدرسه محور است.

 

وی گفت: مدرسه کانون اصلی هدایت و آموزش است و باید امکانات و شرایط سوادآموزی در همه مدارس فراهم شود.

 

وی در خصوص ثبت‌نام اتباع خارجی در سوادآموزی اظهار کرد: هدف‌گذاری نهضت سوادآموزی در سال 92 بر 3 هزار و 700 نفر از اتباع خارجی بوده است.

 

باقر‌زاده بیان کرد: یکی از مشکلات در نهضت سوادآموزی دسترسی به اطلاعات و آدرس افراد است که با همکاری بین بخشی توانستیم به آدرس محل سکونت افراد دست ‌یابیم.

 

 

نسبت باسوادی در روستاها بیشتر از شهرهاست

 

 

علیرضا بهشتی، رییس نهضت سواد آموزی خراسان رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: نسبت باسوادی در روستاها بیشتراز باسوادی در شهر است که این به دلیل زیادی مهاجرت و جابه‌جایی در شهرهاست.

 

وی بیان کرد: پالایش باسوادی در شهرها کار سختی است اما با تاسیس بانک اطلاعات باسوادان امروزه به راحتی بی‌سوادان مشخص می‌شوند.

 

بهشتی اظهار کرد: در هنگام انقلاب 41.6 درصد جمعیت بالای 6 سال استان باسواد بودند اما امروزه این رقم به 86.3 درصد افزایش یافته است.

 

وی بیان کرد: در میانگین سنین 10 تا 49 ساله که جامعه هدف نهضت سوادآموزی را تشکیل می‌دهند، خراسان رضوی حدود دو درصد در افزایش باسوادی نسبت به کشور رشد داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینان شهر مشهد بیش از 700 هزار نفر هستند، اذعان کرد: بیشترین بی‌سوادان در مناطق تبادکان(ناحیه 5 آموزش و پرورش) و نواحی 1 و 2 این سازمان نیز قرار دارد.

 

وی در خصوص آمار بالاترین باسوادی در شهرهای استان بیان کرد: گناباد با 96.6 درصد، مشهد با 95.7 درصد و فریمان با 95.2 درصد بالاترین میزان باسوادی را در سطح استان به خود اختصاص دادند.

 

وی افزود: بالاترین میزان باسوادی در سایر شهرهای استان به ترتیب در بجستان، نیشابور، درگز، سبزوار و تربت‌حیدریه بوده است.

 

وی اظهار کرد: کم‌ترین میزان بی‌سوادی نیز مربوط به شهرهای رشتخوار، خواف، کلات و زاوه است که این آمار براساس سرشماری سال 90 به دست آمده است.

 

بهشتی عنوان کرد: در سال 91، خراسان رضوی در افزایش سوادآموزی در زندان‌ها رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

وی با بیان این که جمعیت کل استان 5 میلیون و 994 هزار و 402 نفر است، بیان کرد: طبق سیاست‌های اجرایی در سند تحول بنیادین بند اول این سند مربوط به ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور است که امیدواریم این امر در دستور کار قرار گیرد.

http://isna.ir/




نوع مطلب :
برچسب ها :

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 495
یکشنبه 30 شهریور 1393 :: 11:51



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 440
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید دیروز : 1,621
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید این ماه : 6,716
  • بازدید سال : 57,404
  • بازدید کل : 563,584