تهيه و تنظيم کتاب هاي غيردرسي در سازمان نهضت سوادآموزي و به ويژه براي سوادآموزان زن يکي از تدابيري است که براي تداوم آموزش براي فراگيران انديشيده شده است. بر اين اساس ضرورت دارد که اين کتاب ها متناسب با ويژگي هاي نوسوادان و فضاي فرهنگي غالب طراحي گردد. هدف: هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثربخشي کتابهاي غير درسي از ديدگاه نوسوادان زن است. روش پژوهش: به منظور دست يابي به هدف مذکور 120 نفر از نوسوادان از 4 منطقه شهر تهران (شمال، جنوب، شرق و غرب) به صورت تصادفي انتخاب شدند. ابزار محقق ساخته که در بر گيرنده 5 مقوله وضعيت شکلي، محتوايي و اجرايي کتابها و تاثير آنها بر اطلاعات عمومي و اجتماعي و وضعيت خواندن و نوشتن بود با کمک آموزشيار توسط نوسوادان تکميل گرديد. يافته ها: نتايج که با استفاده از ضريب خي دو و ضريب همبستگي پيرسون تحليل شده بودند نشان داد که فراگيران، کتابهاي غيردرسي را از منظر 5 مقوله فوق الذکر مطلوب مي دانند. ضمنا رابطه بين سن با نگرش به اثربخشي کتابهاي غير درسي (0.29) و رابطه پايه تحصيلي با نگرش به اثربخشي کتابهاي غير درسي (0.35) مثبت و معني دار بود. نتيجه گيري:توجه به کتاب هاي غير درسي مي تواند ضمانت بخش تداوم يادگيري در زنان نوسواد باشد.
كليد واژه:اثربخشي، کتاب غير درسي، نوسوادان، نهضت سوادآموزي، زنان نوسواد
نوع مطلب :
برچسب ها :
امتیاز : 00 :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0