close
تبلیغات در اینترنت
پرسش مهر ریاست محترم جمهور
سواد آموزی در سال اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال
گروه طراحی قالب منگروه طراحی قالب منگروه طراحی قالب منگروه طراحی قالب منگروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال.
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجی
چرا افراد بیسواد علاقه ای به باسواد شدن ندارند



وزارت آموزش وپرورش

اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان

مدیریت آموزش وپرورش شهرستان شاهرود

 

 

دبیرستان دوره دوم رسول اکرم (ص)

 

پژوهشگر: امیر سجاد طاهری

 

پایه دهم

 

موضوع:

 

راهکارهای کاهش خشونت در مدرسه.

 

 

سال تحصیلی 96-95

پیشگفتار

عالمان تعلیم وتربیت، نقش رسانه‌هاي همگاني را در انتقال آمـوزه‌هاي زنـدگي جمعي به مخاطبان، تصديق مي‌كنند. خشونت نوجوانان وجوانان، به خصوص دانش آموزان يكي از بزرگ‌ترين معضلاتی است كه دانشمندان درعصر جديد با آن روبه‌رو‌ هستند‌. يكي‌ از عوامل مؤثر بر اين‌ مشكل‌، خشونتي‌ است كه كودكان و نوجوانان در تلويزيون، فيلم‌ها، بازي‌هاي رايانه‌اي و بـه طـور كلي، در رسانه‌ها وجامعه مي‌بينند. نوجوانان نسل امروز در دريايي از‌ فيلم‌ها‌، بازي‌ها‌، داستان‌ها و مسابقه‌هاي تلويزيوني  وبازی های اندرویدغرق شده‌اند. آنها به تصاوير‌ خشونت‌آميز‌ به دقت نگاه مي‌كنند و ضمن لذت بردن از قدرت شخصيت‌هاي داستاني يا قهرمانان مسابقه، صبح روز بعد، هـمه آمـوخته‌هاي‌ خـود‌ را‌ در مدرسه، با هم‌كلاسي‌ها يا در كوچه و مـحله بـا هـم‌سالان‌ خود تمرين مي‌كنند. در گذشته، خشن‌ترين صحنه‌ها و داستان‌هايي كه بچه‌ها مي‌ديدند و مي‌شنيدند، جنگ سپاهيان داستان‌هاي تاريخي بود، اما‌ امروزه‌ پيوسته‌ خشونت و دعواي تـن بـه تـن را در تلويزيون، اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي‌ مي‌بينند‌.. آنچه در اين نوشتار به دنبال آن هستيم، اثـرگذاري «خـشونت‌هاي رسانه‌اي» بر ذهن‌ ورفتار‌ كودكان و نوجوانان است. بنابراين، بيشترين تأكيد تحقيقات و افكار عمومي، بر اين پرسش مهم‌ مـتمركز‌ شـده‌ اسـت كه آيا تماشاي خشونت يا وحشت در رسانه‌ها يا انجام دادن بازي‌هاي رايانه‌اي خشن‌، كودكان‌  ونوجوانان را خشن‌تر مي‌كند؟

برای مطلب اصلی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

 

 

 

چکیده:

خشونت،‌ پدیده هـولناکی است که موجب سلب آسایش وامنیت در زندگی بشر می‌گردد. . از خفیف‌ترین جرائم که علیه اموال صورت می‌گیرد تا شدیدترین جنایاتی که علیه جسم و حیات انسان ارتکاب‌ می‌یابد‌ همه از مصادیق خشونت هستند. در مـقابل، انـسان چگونه از حیات و تمامیت خود دفاع کند؟ آیا راهی مؤثرتر از برخورد متقابل با خشونت‌طلبان و مجرمین وجود دارد؟ رسانه ها به خصوص تلوزیون اضطراب و دلهره، برانگیختگی فیزیولوژیک، صرع تلویزیونی، کاتاتونیای ویدیویی، چاقی، خشونت، بزهکاری، تشعب در اندیشه، فرافکنی را برای نوجوانان وجوانان به ارمغان می اورند. برخي معتقدند بازتاب دادن خشونت در رسانه‌ها به متلاشي شدن نهاد خانواده و از هم گسيختگي اجتماعي مي‌انجامد. در مقابل، عده‌اي از صاحب‌نظران نيز باور دارند كه سانسور خشونت در رسانه، سبب محدودكردن آزادي‌هاي اجتماعي مي‌گردد. گفته مي‌شود يكي از ابزارهاي مهم ترويج خشونت در ميان نوجوانان، بازي‌هاي رايانه‌اي استدر اين مقاله، اثرگذاري رسانه‌ها  وفضای مدرسه بر ترويج خشونت ،مفهوم خشونت ،چگونگی شکل گرفتن خشونت در ميان دانش آموزان از طريق صنايع سرگرم‌كننده و ابزارهاي اطلاعاتي بررسي، و بر نقش آموزشي نهادهاي اجتماعي و رسانه‌ها، در ياري رساندن به افراد براي مصون ماندن از خشونت‌هاي رسانه‌اي تأكيد شده است.

واژگان کلیدی: خشونت نوجوانان وجوانان -رسانه ها-دانش آموزان

سوالاتی که در این مقاله باید به آن پاسخ داده شود عبارتند از:

برای اصل مقاله ایمیل نمایید این مقاله رتبه اول کشوری را در سال گذشته کسب نموده است.

آدرس ایمیل : hossintaheri5525@yahoo.com

                                                منابع

1  اكبري، رضا (1385 (ماهيت پرخاشگري، تهران: انتشارات علمي - فرهنگي، ص76

2-بازرگان، زهرا ( 1387 (بررسي پرخاشگري كلامي در مدارس متوسطه، مجلـه روان شناسـي و علوم تربيتي دانشگاه تهران : سال 33 ،شماره 1 ،صص28.

3-بازرگان، زهرا‌؛ صادقي‌، ناهيد و غـلامعلي لواسـاني، مسعود، «بررسي وضعيت خشونت كلامـي در مـدارس راهـنمايي شهر تهران‌: مـقايسه‌ نـظرات دانش آموزان و معلمان»، مـجله‌ روانـ‌ شناسي‌ و علوم تربيتي، شماره‌ 1، 1382‌، ص 1-28.

4-پورچيت ساز، مرضيه‌، «مقايسه‌ عوامل مؤثر در پرخاشگري دانش آموزان دخـتر و پسـر دوره راهنمايي شهر يزد ناحيه 2»، پايان‌ نامه‌ كارشـناسي ارشـد، مديريت آمـوزشي، يزد،1382‌.

5-تـوسل‌، غـلام عباس‌ و فاضل‌، رضا‌، «تـأثير پايگاه اقتصادي اجتماعي‌ و رفتار والدين بر اثر بخشي خشونت تلويزيوني بر رفتار كودكان»، مجله جامعه شناسي ايران، شـماره‌ 3، 1382‌، ص 98-120.

6-زارعـي، امين، «عوامل مؤثر‌ بر‌ خشونت‌ دانـش‌ آمـوزان‌ دبـيرستانهاي پسـرانه شـهر‌ تهران‌»، پايان نامه كارشـناسي ارشـد، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، 1389.

7-سجادي، حميرا، «بررسي عوامل مرتبط با خشونت‌ شوهران‌ عليه‌ زنان در خانواده در مـراجعين بـه دادگـاه‌ خانواده‌ شهر‌ تهران‌ سال‌ 1382‌»، پايان نامه كارشناسي ارشـد، دانـشگاه عـلوم بـهزيستي و تـوان بـخشي، تهران، 1382.

8- صادقي، ناهيد و لواساني، مسعود ( 1382 ( بررسي وضعيت خشونت كلامـي در مـدارس راهنمـايي شهر تهران، مجله روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران : سال 33 ،شماره 1 ،صص25. 1

9-عبدالغني، عماد (1384 )ديالكتيك، دين و خشونت در تورات، ترجمة عبدالحسين ابراهيمي، معرفت، سال چهاردهم

10-فاضلي نيا، فرزانه، «نقش خانواده و مدرسه در آسيب زايي اجتماعي نوجوانان كانون اصلاح و تربيت شهر تهران‌»، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، 1380.

11-كاپلان، پاول. اس، روان‌شناسي رشد، ترجمه مهرداد فـيروزبخت، چاپ اول، تهران، خدمات فرهنگي رسا، 1381.

12-گيدنز، آنتوني، جامعه‌شناسي، ترجمه منوچهر صبوري‌، تهران‌، نشر ني، 1373.

13-گلچين، مهري، «ارتباط عملكرد خانواده با برخي ويژگي‌هاي رواني نوجوانان دختر و پسر»، پژوهش در علوم پزشكي، ش 6، 1380، ص 300-302.

14-مسرور شلماني، آسيه، «روابط درون خانواده و تأثير آن بر رفتار نابهنجار نوجوانان‌ 14‌-18 سال»، پايان‌نامه كارشناسي ارشد‌ پژوهش‌ علوم اجـتماعي، دانـشگاه الزهرا، 1381.

15-مشكاني، محمدرضا و مشكاني، زهرا السادات، «سنجش تأثير عوامل دروني و بيروني خانواده بر بزهكاري نوجوانان(آزمون تجربي نظريه تركيبي كنترل‌ اجتماعي‌ و پيوند افـتراقي)»، مـجله جامعه‌ شناسي‌ ايران، ش 2، 1381، ص 3-25.

16- مجله( کودک، نوجوان و رسانه ) بهار 1391 - شماره 331 صفحه - از 57 تا 87

17-مجله مشاور مدرسه شماره19

18-مجله رواق اندیشه » شماره 16 (صفحه 84)




نوع مطلب :پرسش مهر 18،
برچسب ها :احترام به دیگران-پرسش مهر18، پرسش مهر18، پرسش مهر 95، مقاله پرسش مهر، پرسش مهر خشونت، چگونه از خشونت جلوگیری کینم، خشونت از کجا نشات گرفته، مقاله رتبه اول پرسش مهر، مقاله رتبه اول پرسش مهر95، مقاله پژوهشی، پرسش مهر 17، پرسش مهر، سوال رییس جمهور،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 12
یکشنبه 05 آذر 1396 :: 9 بعد از ظهر



پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 455
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 13
  • بازدید امروز : 176
  • بازدید دیروز : 246
  • بازدید هفته : 1,413
  • بازدید این ماه : 4,036
  • بازدید سال : 12,414
  • بازدید کل : 226,910
امکانات جانبی