close
تبلیغات در اینترنت
عنوان : نقش سوادخانواده دررشد و تعالی خانواده از جناب آقای علی باقرزاده/به مناسبت ر وز پژوهش
سواد آموزی وپرسش مهر در سال حمایت از کالای ایرانی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال ا حمایت از کالای ایرانی
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر


این مقاله را به مناسبت روز پژوهش آورده ام

تشکیل نهاد خانواده نشانه ای از آیات الهی است ، انسان در سایه خانواده از رحمت الهی برخوردار شده و بواسطه سپاس گزاری از این نعمت به مقام شکر واصل میشود. خانواده هرچند به عنوان کوچکترین نهادتشکیل دهنده جامعه قلمداد میشود ولی بزرگترین تأثیررادررشدوتعالی همه جانبه جامعه بجای می گذارد.خانواده از این جهت که محل شکوفایی استعدادهای خدادای ، رویش ظرفیت های ویژه انسانی و تربیت انسان متعادل وتراز زندگی درجامعه است،همواره موردتوجه بوده وهست وثبات و قوام آن از دغدغه های همیشگی دولت ها و حکومت ها بوده است .                                                                       

استحکام و انسجام این نهاد مقدس به عوامل متعددی بستگی است . » سواد زندگی « دارد که قطعاٌ یکی از مهمترین آنها ، دانش و آگاهی والدین و به عبارتی دقیق تر مجموعه مهارتهایی است که اعضای خانواده و بویژه والدین را قادر می سازد به شکل » سواد زندگی «موثر و مفیدی با یکدیگر ، جامعه محلی و حتی بین المللی ارتباط برقرار کرده و در محیط های اقتصادی ،اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی و تکنولوژیکی جدید و پیچیده ، زندگی مطلوبی داشته و مناسبات خود رامتناسب با نظام معیار اسلامی با هر کدام از آنها برقرار کرده و از دانش و مهارت خود برای حل مسائل فردی و اجتماعی بهره گرفته و زمینه شکوفایی استعدادهای اعضای خانواده را برای زندگی مطلوب درجامعه فراهم نماید. بخش اصلی فرهنگ عمومی جامعه از علم و دانش و معرفت انسان نسبت به حقایق زندگی » سواد زندگی «تعبیر می شود، » دیانت « و از عمیق ترین لایه فرهنگ که بحث عقاید و باورهاست یعنی جایی که از آن به نشأت گرفته و خود سرچشمه بخش آشکار و قابل مشاهده و قابل ارزیابی فرهنگ و تمدن هر کشور و» سبک زندگی « ملت می شود،یعنی رفتارهای فردی واجتماعی در کلیه امور و ساحت ها ، یعنی آنچه که به تعبیر می شود.به دلیل تأثیر و نقش واسطه ای که هم در باورها وعقاید افراد خانواده و هم در سبک » سواد زندگی « لذازندگی آنها بر جای می گذارد ، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . و لذا به منظور نقش آفرینی درست نهادخانواده درپایه گذاری اجتماع نوین و مبتنی بر میراث فرهنگی و آرمانهای هر ملتی ، می بایست در زمینه ارتقاء سواد زندگی تلاش درخور توجهی کرد.بدون تردید ، نظام آموزشی ، مهمترین رکن نهاد تربیتی کشور است که متولی تعلیم وتربیت فرزندان، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه بر اساس معیارهای اسلامی قلمداد می گردد. که با مشارکت نهاد خانواده و سایر گروههای مرجع و نهادهای اجتماعی این مأموریت را تعقیب می کند.تعامل مثبت ، سازنده ، هماهنگ و هم افزای این دو نهاد تأثیرگذار ، ضامن پیشرفت و تعالی جامعه است. از سویی نظام آموزشی با فرآیندی تعالی جویانه ،تعاملی ، یکپارچه و تدریجی زمینه هدایت افراد جامعه را بسوی تکوین و تعالی هویت خود و تشخیص موقعیت خود و بهبود مستمر آن با عمل صالح نموده و او را برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراقب حیات طیبه آماده می کند و از سویی دیگر خانواده باسواد و رشد یافته با کوشش سازمان یافته و هدفمند ، زمینه تثبیت و بسط اهداف تربیتی ، درونی کردن و توسعه ارزشهای کسب شده در رفتارهای فردی و اجتماعی فرزندان را فراهم نموده و آنها را برای نقش آفرینی موثر در جامعه آماده می کند و در ترویج و تلقین الگوی زندگی مطلوب و متناسب با نظام معیار ، ایفای نقش می کند.با این توصیف ، خانواده و نظام آموزشی ، اصلی ترین سرمایه های هر کشور و ملتند ، سرمایه هایی که نمی توان قیمتی را برای آنها تعیین کرد لذا باید به غنای هر دو نهاد توجه ویژه معمول کرد.وقتی خانواده ای یاعضوی ازآن به هردلیل توفیق ورودبه نظام آموزشی ورشد و تعالی در آن را نمی یابد ،موانع جدی در مسیر پیشرفت و تعالی فردی و اجتماعی ظهور و بروز می کند که بی توجهی به آنها موجب توقف یا عقب افتادن از قافله پیشرفت خواهد شد.بی سوادی یکی از معضلات شایع و مزمن در تمام کشورها و ملت هاست . هیچ تمدنی بدون علم و دانش و آگاهی و بصیرت مردمان خود ، ماندگار و جاودان نمانده است . وهیچ کشوری بدون توجه به تحصیلات مدرسه ای و دانشگاهی و ارتقاء سالهای تحصیل مفید شهروندان خود ، مسیر پیشرفت و تعالی را طی نکرده است . در ادبیات متعارف ، بی سواد کسی است که مهارتهای خواندن ، نوشتن و حساب کردن را در سطوح اولیه ندارد. وقادر نیست به شکل موثری با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کند ، ازاست که توان حرکت ، رویش و تعالی را از دست داده است و لذا » آسیب دیده « این منظر بی سواد فردی هم قرار می گیرد که نمی تواند مسائل فردی و اجتماعی خود را در دنیای » آسیب پذیر « در زمره افراد واقعی به شکل سازنده و موثر حل کند . بعلاوه به دلیل فقدان مهارتهای زندگی در جامعه محلی و ملی را ایفا می کند که منشأ بروزناهنجاری های متعددی درزمینه های » آسیب رسان « ناخواسته نقش فردی و » بی سواد « تربیتی ، آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و امنیتی می شود. لذا توجه به برای زندگی بهتر در اجتماع عاری از بی سواد یک اصل مهم تلقی میگردد. » بی سوادی «علی رغم اینکه اجتماع جهانی برای محو بی سوادی از سال 0222 میلادی آغاز شده و کشورها تلاش فزاینده ای را برای کاهش خسارات ناشی از بی سوادی سامان داده اند لکن بر اساس آخرین گزارش توسعه انسانی ملل متحددرسال 0200 میلادی بیش از 777 میلیون نفردردنیا ازنعمت سواد بی بهره اند وجوامع جهانی آثار بی سوادی را در قالب فقر اقتصادی و فرهنگی ، بالا بودن نرخ مرگ ومیر ، بزهکاری ،ناامنی ، اعتیاد ، طلاق ، فروپاشی خانواده ها و ... تحمل می کنند.در کشور ما علی رغم خدمات ارزنده ای که نهضت سوادآموزی در طول 33 سال ارائه کرده ، بر اساس 3 نفر در جمعیت گروه سنی بالای 6 سال کشور فاقد /703/ سرشماری سال 0332 ، متاسفانه بیش از 222 مهارتهای اولیه سواد ) خواندن ، نوشتن ، حساب کردن ( معرفی کرده اند که با توجه به سابقه و پیشینه فرهنگی کشور ضایعه ای بزرگ محسوب می شود. همچنین در بررسی های صورت گرفته مشخص شده 0 نفر از دانش آموزان بی سواد هستند و این در حالی است که /022/ است که پدر یا مادر بیش از 222رابطه معنادار و مستقیم سطح سواد والدین با مقوله هایی مثل پیشرفت تحصیلی و تربیتی فرزندان ،رفتارهای به هنجار و متعادل ، نرخ ماندگاری در مدرسه و اتمام سالهای تحصیلی عمومی ، موفقیت تحصیلی و شغلی و توفیق در زندگی فرزندان در تمام پژوهش هاومطالعات به اثبات رسیده است.بعلاوه در سند تحول بنیادین بعنوان افتخارآمیزترین تصمیم نظام در حوزه آموزش وپرورش ، خانواده ازارکان تعلیم وتربیت دربین نظام آموزشی وحاکمیت قرار گرفته است . باید برای ارتقاء سطح آگاهی ها ومهارتهای شهروندان این کشوروبویژه اولیاء بی سوادچاره جویی کرده وبااحساس مسئولیت آنرا دنبال کرد.در برنامه جدید محو بی سوادی که با دستور رهبری معظم انقلاب اسلامی )مدظله العالی( توسط سازمان نهضت سوادآموزی تدوین و به مرحله اجرا درآمده است ، مدرسه کانون اصلی اجرای برنامه سوادآموزی و اولیاء بی سواد ازاولویت های جدی جامعه هدف تحت پوشش است.این امرمستلزم اولویت بخشی دربرنامه های مدرسه و احساس مسئولیت اولیاء باسواد و بویژه نهاد موثر انجمن اولیاء و مربیان است .سازمان نهضت سوادآموزی مصمم است با اصلاح روشها ، محتوی و کتب آموزشی ، و روشهای اجرایی برنامه سوادآموزی را با نیازها و تقاضاهای جامعه هدف و اقتضائات مدارس و آموزش دهندگان تطبیق داده وخودرادرتألیف کتب ولوازم آموزشی بصورت رایگان وتامین هزینه های آموزش وظیفه مند می داند.

علی باقرزاده

معاون وزیر ورئیس سازمان نهضت سواد آموزی     http://khabarfarsi.com




نوع مطلب :
برچسب ها : پژوهش،باقر زاده،سواد آموزی،

امتیاز : :: نتیجه : 4 امتیاز توسط 4 نفر مجموع امتیاز : 4
تعداد بازدید مطلب : 135
سه شنبه 25 آذر 1393 :: 7 بعد از ظهر



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 444
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 14
  • بازدید امروز : 71
  • بازدید دیروز : 154
  • بازدید هفته : 1,021
  • بازدید این ماه : 10,495
  • بازدید سال : 18,938
  • بازدید کل : 210,299