close
تبلیغات در اینترنت
سال اقتصاد و فرهنگ گامي به سوي تحقق سند چشم انداز 1404
سواد آموزی وپرسش مهر در سال حمایت از کالای ایرانی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال ا حمایت از کالای ایرانی و پرسش مهر 19
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


مطالب مرتبط
عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر

اشاره

    مقام معظم رهبري در آغاز تحويل سال 1393، اين سال را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي نام گذاري نمودند. اين نام گذاري تابعي از ظرفيت هاي داخلي و بين المللي است که جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک قدرت منطقه اي با پتانسيل جهاني دارد.اين نام گذاري تحولي استراتژيک در معادلات قدرت داخلي است که مي تواند سنتزي از فرهنگ اقتصادي و اقتصاد فرهنگي باشد. اين نام گذاري چه تاثيري بر قدرت داخلي، منطقه اي وبين المللي دارد، تاکتيک هاي لازم براي تحقق اين نام گذاري چگونه است؟ نهادهاي حکومتي چگونه مي توانند بسترهاي لازم براي تحقق سالي پرشکوه در اقتصاد و فرهنگ ايران به وجود آورند؟ و عزم ملي و مديريت جهادي چه تاثيري بر تحقق سند چشم انداز 1404 دارد؟ نوشتار حاضر که خبرگزاري فارس آن را منتشر کرده با بررسي مجموعه اي از مولفه ها و ظرفيت هاي داخلي در محدوده جغرافيا و فرهنگ، درصدد پاسخگويي به اين سوالات است.

                                                   شکلک های محدثه

تحليل اقتصاد و فرهنگ ايران و نقش مقام معظم رهبري

     تاکيدات مقام معظم رهبري، مبنايي محکم در تحقق قدرت ملي ايران اسلامي است. با نگاهي به روندهاي گذشته و کنوني مي توان گفت اين نام گذاري ها منطبق بر واقعيت هاي موجود در جامعه ايران است. گرچه بدخواهان ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي ايران گاهي اوقات با تبليغات منفي درصدد خدشه دار نمودن برآيند اين نام گذاري ها بوده اند؛ اما تجربه سال هاي گذشته نشان مي دهد که پيام هاي معظم له در ابعاد گوناگون اقتصادي، سياسي و فرهنگي نقشي مهم در پويايي جامعه ايران داشته است.

    در اداور مختلف اين تجربه برآيندهاي مثبتي بر نگرش ايرانيان داشته است. به عنوان مثال، نام گذاري سال 1385 به عنوان سال پيامبر مکرم اسلام، حضرت محمد( ص)، نه تنها مورد توجه اکثريت قاطع ايرانيان بوده است، بلکه در ابعاد منطقه اي و بين المللي مورد توجه اکثريت مسلمان جهان نيز بود.

    در سال هاي اخير تاکيد بر مسائل فرهنگي و اقتصادي بيشتر شده است. البته ناگفته نماند که اقتصاد و فرهنگ هميشه مورد توجه سياستگذاران نظام بوده، اما اولويت بندي ها متغير بوده است. به طور مثال تاکيدات مقام معظم رهبري بر اقتصاد چند محصولي و گذر از اقتصاد تک محصولي در دهه 1370، بيانگر اهميت موضوع اقتصاد بوده است؛ اما بنابه نگرش سياستگذاران نظام اسلامي، در اولويت بندي ها متغير بوده است.

    مولفه فرهنگ: اصولادر ارزيابي چرايي انقلاب اسلامي، از فرهنگ به عنوان رکن جدايي ناپذير و پايه انقلاب اسلامي ايران ياد مي شود. نام گذاري سال هايي با عنوان سال پيامبر اسلام (ص)، سال امام خميني (ره) و سال وحدت ملي و انسجام اسلامي، مشخصا ناظر بر مولفه هاي فرهنگي بوده است. به طور مشخص مسئله فرهنگ در اوايل دهه 1390 مورد توجه جدي مقام معظم رهبري قرار گرفت.

    اين مسئله تا جايي پيش رفت که مقام معظم رهبري در دانشگاه سمنان با حمله منطقي و عقلاني به فرهنگ ليبرال دموکراسي غرب و سردمداران زور و زرمدار آن، بر فرهنگ اصيل اسلامي و نفي فرهنگ ليبرالي تاکيد نمودند. البته اين اولويت بندي ها به تاکتيک هاي دشمن سلطه گر هم بي ارتباط نيست. برهمين اساس است که به تعبير مقام معظم رهبري، فرهنگ حتي از اقتصاد مهم تر است و در تمامي ادوار گوناگون نقش زيربنايي داشته است.

    مولفه اقتصاد: مولفه هاي اقتصادي در فضاي بعد از جنگ تحميلي و روند بازسازي اقتصادي مورد توجه سياستگذاران کشور بود. بازسازي اقتصادي کشور اولويت مولفه اقتصاد را ايجاب مي کرد. با ورود به دهه 1390، مولفه اقتصادي معنايي متفاوت با بازسازي اقتصادي پيدا کرد. محرک هاي بازسازي اقتصادي با اولويت هاي اقتصادي 1390 هم متفاوت بود. در حالي که عامل جنگ ايران و عراق علل وجودي اولويت بازسازي اقتصادي بود، تحريم هاي ظالمانه شوراي امنيت، اتحاديه اروپا و کنگره آمريکا، عامل اصلي اولويت اقتصاد در دهه 1390 است.

    نکته مهم تر در مولفه هاي اقتصادي نيز، توجه جدي مقام معظم رهبري به بسترهاي اقتصاد مقاومتي است، که اين بستر ها در نامگذاري سال هاي اصلاح الگوي مصرف، حمايت از کار و سرمايه ايراني، همت مضاعف و حماسه اقتصادي فراهم شده است.

    همچنان که گفته شد، مقام معظم رهبري در دهه 1370 با تاکيد بر اقتصاد چند محصولي و گذر از اقتصاد تک محصولي، هشدارهاي لازم را مجدانه دنبال نموده است؛ اما واقعيت امر اين بود که دستگاههاي اجرايي در راستاي تحقق اين استراتژي گام چندان جدي برنداشته اند.

    در اينجاست که مسئله تهديد يا فرصت بودن تحريم، وارد ادبيات سياسي- اقتصادي ايرانيان شد. نگاهي به روندهاي گذشته بيانگر اين موضوع است که ايرانيان دست بالايي در مبارزات تحريمي نفت دارند و اقتصاد مقاومتي نمونه اي بارز از اين مبارزات تحريمي است.

    اقتصاد مقاومتي راهبردي براي گذر از اقتصاد تک محصولي است. اقتصاد مقاومتي يک راهبرد است که در عين تحليل مسائل اقتصادي، بر تحليل هاي فرهنگي هم استوار است. راهبرد اقتصاد مقاومتي متفاوت از نمونه هاي اقتصاد آزاد اسميت و اقتصاد دولتي مارکسيستي مي باشد.اين اقتصاد بر مقاوم سازي نقش مردم در چرخه اقتصاد استوار است. در اين چرخه مردم به خودي خود يک عنصر تاثيرگذار محسوب مي شوند که فعاليت آنان در چارچوب اقتصاد ملي قابل تحليل است. اقتصاد مقاومتي با توجه به جمعيت 75 ميليوني ايران، قابليت تاثيرگذاري مثبت بر روند معادلات قدرت را دارد. اين قابليت با توجه به حضور خيل عظيمي از ايرانيان سرمايه دار در فراسوي مرزهاي ايران، ظرفيت هاي سرمايه سازي را بهتر از هر اقتصاد ديگري فراهم مي نمايد. اعمال تحريم ها با توجه به اين زمينه سرمايه سازي، خود نوعي فرصت سازي است.با توجه به اينکه جمعيت جوان ايران عمدتا تحصيلکرده و يک جمعيت نخبه گرا است؛ تحقق اقتصاد مقاومتي با شتاب بيشتري پيش خواهد رفت. اقتصاد مقاومتي در چنين روندي با افزايش مثبت شاخص هاي اقتصادي در ميان مدت مواجه خواهد شد. افزايش رشد اقتصادي، موازنه مثبت تجاري، بهره وري بخش توليد، افزايش نقش مردم و کاهش بخش دولتي در ميان مدت، از خروجي هاي اين اقتصاد محسوب مي شود.

    اقتصاد مقاومتي همچنان که گفته شد، آميزه اي از فرهنگ و اقتصاد است. در اين سنتز، نوعي همسويي بين اقتصاد و فرهنگ وجود دارد. دو عنصر کليدي مد نظر مقام معظم رهبري در سال جديد يعني «عزم ملي» و «مديريت جهادي» مي تواند در شتاب گرفتن اقتصاد مقاومتي نقشي تسريعي داشته باشند. اين دو عنصر با توجه به اهميت و کارايي آن در اقتصاد سياسي ايران قابل توجه اند.

    عزم ملي: عزم ملي در چارچوب مفهوم وسيع تري تحت عنوان منافع ملي قابل ارزيابي است. منافع ملي هم گرچه مفهومي دشوار و پيچيده است، اما بر جنبه هاي ذهني و عيني استوار است که جنبه ذهني آن بر ارزش ها و پيشينه تاريخي يک ملت در برداشت از مفهوم ملي است و جنبه عيني آن بر افزايش قدرت ملي با معيارهاي کمي استوار است.مولفه عزم ملي کليدي ترين مفهوم در اقتصاد مقاومتي است چرا که بدون عزم ملي اقتصاد مقاومتي معنايي ندارد. عزم ملي مشتمل بر اراده ملي براي يک هدف ملي است. گفته شد که نقش مردم در فرآيند اقتصاد مقاومتي بر بهره وري استوار است. عزم ملي مجموعه اي از اراده هاست که درصدد تثبيت و ارائه يک هدف، که استقلال اقتصادي است، باشد. اين اراده برحسب توان هر شهروند و از متن تا حاشيه را در برمي گيرد. عزم ملي در راستاي منافع ملي و عمومي، و مقدم بر منافع شخصي است.

    با اين تعريف مشخص مي شود که عزم ملي يکي از عناصر کليدي تحقق اقتصاد مقاومتي است و در عين حال پاسخ به اظهار عجزهايي است که سابقا از سوي دولتمردان بي اراده اي چون محمدعلي فروغي، اردشير زاهدي و عناصر روشنفکر مآب مطرح شده بود.

    مديريت جهادي: اگر عزم ملي مفهومي کلان و مشتمل بر منافع ملي است، ايده مديريت جهادي نوعي تاکتيک براي دستيابي به منافع ملي، که همان استقلال اقتصادي است، محسوب مي شود. مديريت جهادي يک ويژگي منحصربه فرد است که مشتمل براحساس و عقلانيت است. عقلانيت و احساس نيز در قالب سنتزي به نام تغيير تجلي مي يابد. سه ضلع اين مديريت به شکل زير است:

    ضلع اول: عقلانيت

    ضلع دوم: احساس

    ضلع سوم: تغيير

    مديريت جهادي مشتمل بر تلاش هاي پيگيرانه و مجدانه در اداره امور کشوري و عمدتا به عملکرد مسئولان اجرايي برمي گردد؛ اما در اقتصاد مقاومتي اين ايده تمامي آحاد جامعه و مديريت فردي را نيز در برمي گيرد.مديريت جهادي مشتمل بر دو جنبه ذهني و عيني است که جنبه ذهني آن شامل ارزش هاي معنوي و خدمت في سبيل الله براي تعالي بشريت و شکوفايي استعدادهاي بشري است و جنبه عيني آن به طراحي، سياستگذاري و اجراي عقلاني در حوزه کارکردي است.

    تجربه جنگ هشت ساله ايران و عراق و تلاش هاي عمومي مردم براي دفاع از کشور، نوعي مديريت جهادي بود که در تمامي عرصه ها حاکم بود. با اين تجربه مي توان گفت فرهنگ و اقتصاد ايران با مديريت جهادي روي ريل توسعه قرار مي گيرد .ابتکار حضرت امام ( ره) نيز نمونه اعلاي مديريت جهادي بود. با صدور فرمان حضرت امام در تاريخ 26 خرداد 1358، انبوه امت هميشه در صحنه، به دعوت آسماني آن حضرت لبيک گفته و براي ترميم خرابي روستاها، تشکل جهادي به وجود آوردند.

    جهادگران با عشق به ولايت و خدمت به مردم مسلمان و به منظور تحقق آرمانهاي آن بزرگوار در همه صحنه هاي انقلاب حضور يافتند. تجربه سال همت مضاعف و جهاد اقتصادي از يک سو و تاکيد مقام معظم رهبري بر ابعاد اقتصاد مقاومتي از سوي ديگر، بيانگر اين موضوع است که مديريت جهادي تاکتيکي در خدمت اقتصاد مقاومتي است.

    سبک رهبري مقام معظم رهبري به عنوان نمونه اعلاي مديريت، بيانگر عزم جدي ايشان به اعتلاي استقلال کشور است. نقش نهادهاي حکومتي در مديريت جهادي به مراتب بيش از ديگر افراد است. در عزم ملي با تبيين منافع ملي مشخص شد که نقش مردم در نمودار توسعه از پائين به بالااست؛ اما در مديريت جهادي، نقش حکومت در اجرايي کردن اقتصاد و فرهنگ مقاومتي به مراتب بيشتر است.

    در اينجا بايد يادآور شد که نهادهاي حکومتي شامل قواي سه گانه است. مجلس، دولت و قوه قضائيه در اين سال بايد تلاش هاي مجدانه اي در عرصه قانونگذاري، اجرايي و قضايي داشته باشند تا بتوان به چشم اندازهاي اقتصاد مقاومتي اميدوار بود. در رابطه نهادهاي حکومتي و مردم نيز بايد گفت که شاخص ايثار مبناي عمليات قرار گيرد. به اين معنا مديريت جهادي بايد همسو و در راستاي تحقق اصل منافع ملي قرار گيرد. در چنين همسويي، امکان تحقق سنتز ذکر شده يعني «تغيير» وجود دارد. تغيير به اين معناست که از وابستگي به درآمدهاي نفتي در بلندمدت کاسته شود و در کوتاه مدت صادرات نفتي براي مصارف مورد نياز ارزي کشور اختصاص يابد و در ميان مدت زمينه هاي اقتصاد چند محصولي يا به عبارتي اقتصاد منهاي نفت، فراهم شود.

    الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت و نقش مديريت جهادي و عزم ملي: در حالي که کشورهاي غربي درصدد تحميل الگوي غربي براي توسعه و نوسازي اند، مقام معظم رهبري با تشريح الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، بسترهاي لازم براي تحقق توسعه بومي کشور را فراهم نمودند. الگوي اسلامي - ايراني مدلي از توسعه است که با نفي توسعه به شيوه غربي، و تاکيد بر توانايي ها و ارزش هاي بومي جهت پيشرفت، قابل تحليل است.عزم ملي مي تواند به بهره وري و استفاده بهينه از منابع ملي و بومي بينجامد و با استفاده از عزم ملي مي توان زمينه هاي توسعه بومي را فراهم نمود. توسعه اي که با عزم ملي حاصل شود، توسعه اي خودمحور و مبتني بر باورهاي ملي، قومي و اسلامي يک ملت است.

    مديريت جهادي عنصر کليدي در تحقق الگوي اسلامي پيشرفت است که بدون اين مديريت نمي توان به الگوي اسلامي – ايراني توسعه نائل شد. عنصر جهادي در تحقق توسعه ايراني – اسلامي، نوعي توسعه بديل است که منحصر به امت اسلامي است؛ چرا که جهاد يکي از ويژگي هاي تفکر اسلامي و بنابر روايات اسلامي، دري از درهاي بهشت است.برعکس، در الگوي غربي بيشترين تاکيد بر جنبه مادي توسعه و عدم توجه به مقوله ارزش هاست و از آنجا که جهاد بخشي از معنويات امت اسلامي است، بنابراين در الگوي توسعه غربي به مانند ديگر مولفه هاي ذهني – ارزشي جايي ندارد.

    سند چشم انداز 1404 و نقش مديريت جهادي و عزم ملي: اگر سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي را نقشه راه يک ساله براي تحقق سند چشم انداز در نظربگيريم، آنچه که مشهود است، سند چشم انداز بيست ساله نقشه راهي است که مي تواند مقدمات قدرت منطقه اي ايران را فراهم نمايد.اين سند محقق نخواهد شد، مگر اينکه در بعد کلان و ملي از عنصر عزم ملي استفاده گردد و در سطح اجرايي از عنصر مديريت جهادي استفاده شود. مديريت جهادي در اين روند عنصري تسريع کننده براي دستيابي به تحقق سند چشم انداز است، که با جهد و کوشش مي توان روند دستيابي به هدف فوق را تضمين نمايد.

   

    تحليل نهايي و نتيجه گيري:

    اقتصاد مقاومتي تجلي تحقق اقتصاد و فرهنگ در يک سنتز مبتني بر باور ها و ارزش از يک سو و تجلي عناصر موجود در قدرت ملي يک کشور در يک محدوده جغرافيايي از سوي ديگر است. اين اقتصاد متشکل از دو جنبه عيني و ذهني است که با عزم ملي و مديريت جهادي مي توان به همسويي اقتصاد و فرهنگ پي برد.اقتصاد مقاومتي تنها در پرتو فرهنگي تحقق مي يابد، و از سابقه تمدني بالاو از شاخص هاي خداباوري، مردم داري، ايثار و جهاد برخوردار مي باشد. اين شاخص در اقتصاد و فرهنگ ايران وجود دارد. تجربه جنگ هشت ساله و مقابله با تحريم هاي ظالمانه مويد اين واقعيت است که ارائه الگوي ايراني – اسلامي، بديلي مناسب براي تحقق نوسازي، منهاي الگوي غربي است.با توجه به سند چشم انداز 1404، مي توان از طريق عزم ملي و مديريت جهادي در سال 1393، گامي مهم در تحقق قدرت منطقه اي ايران برداشت. نقشه راه يک ساله مقام معظم رهبري، تاکتيک مناسب دستيابي به سند چشم انداز1404 است.

    بعد فرهنگي موضع اقتصاد در تحقق اين سند، حتي مهم تر از خود اقتصاد است. به اين جهت تحقق سند چشم انداز نيازمند پيش زمينه هاي ذهني و ايمان به باور هاست و با عزم ملي مي توان به عملياتي نمودن اين باور ها جامه عمل پوشاند.

http://www.irannamaye.ir/article/view/2560959/سال-اقتصاد-و-فرهنگ-گامی-به-سوی-تحقق-سند-چشم-انداز-1404

93/1/30




نوع مطلب :
برچسب ها : سند چشم انداز،اقتصاد ،فرهنگ،

امتیاز : :: نتیجه : 3 امتیاز توسط 3 نفر مجموع امتیاز : 7
تعداد بازدید مطلب : 119
شنبه 22 آذر 1393 :: 10 بعد از ظهر



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 444
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 14
  • بازدید امروز : 222
  • بازدید دیروز : 348
  • بازدید هفته : 222
  • بازدید این ماه : 5,694
  • بازدید سال : 49,951
  • بازدید کل : 241,312