close
تبلیغات در اینترنت
پائولو فرر چه می گوید؟؟
سواد آموزی وپرسش مهر در سال حمایت از کالای ایرانی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال ا حمایت از کالای ایرانی و پرسش مهر 19
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


مطالب مرتبط
عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر

آنچه نظریات و شیوه ی فرر را در مورد آموزش بزرگسالان در مقایسه با نظرات برخی از متخصصان این رشته واقعی تر جلوه می دهد، منبعث و متاثر بودن آن از واقعیت حاکم بر زندگی و سرنوشت مردمی است که درباره شان صحبت می کند.اساس شیوه فرر بحث درباره ی پدیده ی استثمار است. فرر در روش های خود می خواهد تمام جریان های استثمارگرایانه و ستم هایی که بر قشر مستضعف و بی سواد تحمیل می شود را فاش کند و آن را رو به نابودی ببرد.کاربرد شیوه فرر از مرزهای آمریکای لاتین می تواند فراتر رود و با استفاده از انعطاف پذیری ها و تعدیل های لازم در کشورهای استثمارگر دیگر به کار رود.نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که پائولو فرر خود از محرومان جامعه بوده است و از میان آن ها برخاسته . به همین دلیل نظریات او سرچشمه از واقعیت های تلخ است که جزئی از زندگی او می باشد.فرر می داند که محرومان چگونه زندگی می کنند و به همین دلیل به پا بر می خیزد تا به آنها آگاهی بدهد.روش فرر بر اساس تعلیم خواندن و نوشتن به بزرگسالان همراه با تجزیه و تحلیل واقعیت ها استوار گردیده است. او می گوید آموختن خواندن یک عمل سیاسی است. فرر هدف اساسی تعلیم و تربیت را پرورش انسان هایی خلاق می داند که عقاید، افکار و ارزش هایی که درون جامعه وجود دارد و عملکرد و برخورد با وقایع مختلف را با دیدی انتقادی می نگرد.  پائولو فرر اساس شیوه آموزشی خود را بر پایه سواد اموزی بزررگسالان استوار کرد و شکستن "فرهنگ سکوت" ستمدیده گان را هدف این نوع آموزش قرار داد.

                                           شکلک های محدثه

فلسفه سواد اموزی اجتماعی و آگاه سازی

فلسفه سواد آموزی اجتماعی و اگاه سازی بر این اصل استوار است که یادگیری فرد نمی تواند از آنچه درباره ی خویشتن و جهان خود می داند جدا باشد. یادگیری حقیقی در واقع تداوم اطلاعات و دانش انسان در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فردی است که به آزادی او تغییر شرایط رنج آور زندگی اش کمک می کند.

سواد آموزی برای فرر تنها فراگرفتن خواندن و نوشتن نیست. او معتقد است که سواد آموزی آموختن نحوه ی تصمیم گیری و کاربرد قصد و اراده است. انسان باید با آموختن خواندن و نوشتن شرایط نا مساعد خود را تغییر دهد و نسبت به جهان و پدیده های شناختی آن آگاهی بدست آورد.

اعتقاد پائولو فرر بر این است که تعلیم خواندن و نوشتن باید جهت دار باشد، یعنی آگاه کردن انسان ها با فعل و انفعالاتی که در جهان صورت می گیرد و به نحوی زندگی شان را تحت تاثیر قرار دهد.

فلسفه سواد اموزی پائولو فرر عمیقا بر این اعتقاد است که انسان نمی تواند کیفیت زندگی خویش را با دانش بینشی انتقادی به حوادث و وقایعی که در محیط زندگی و جامعه اش اتفاق می افتد و با تکیه بر عمل، بهبود بخشد.

 پائولو فرر معتقد است که نظام آموزش و پرورش به جامعه شکل نمی دهد و سبب تغییر و تحول نمی شود بلکه این جامعه است که به نظام آموزشی شکل می دهد.

"آموزش و پرورش باید افرادی را پرورش دهد که آگاهانه و به طور فعال برای ساختن فرهنگ و تاریخ اقدام نمایند"

او می گوید که بررسی انتقادی واقعیت ها، مبدا آموزش ستمدیدگان است و این امر با توسل جستن به تفکر و عمل امکان پذیر است. آموزش حقیقی ستمدیده گان نمی تواند به وسیله ستمگران ایجاد شود و به مرحله اجرا در آید. پائولو آموزش و پرورش را یکی از ارکان سیاست می داند و معتقد است که سواد آموزی بزرگسالان نیز از ابعاد سیاسی جامعه تاثیر می پذیرد و ان را در خود منعکس می نماید. او برنامه های رایج سواد آموزی را مفید نمی دانست و معتقد بود این برنامه ان ها را در متن جامعه و فرهنگ قرار نمی دهد. برنامه و روشی این کا را انجام می دهد که: اولا، بی سوادان را در ابعاد مختلف برنامه ریزی و اجرای طرح های سواد آموزی سهیم کند. ثانیا، توجه خود را به آگاه کردن آن ها معطوف دارد.

با این برنامه و روش بزرگسالان می توانند به استعداد های بالقوه خود پی ببرند و به نقش اساسی خود در طبیعت و جامعه پی ببرند و با به دست آوردن بینشی انتقادی موقعیت فردی و اجتماعی خود را تجزیه و تحلیل نمایند. شیوه سواد اموزی اجتماعی و آگاه سازی عمیقا بر این اعتقاد استوار است که روند آموزش و پرورش یا به آزاد کردن انسان ها منجر می شود، یا آن ها را برای تثبیت نظام موجود به خدمت در می آورد.

" آموزش و پرورشی که در جهت آگاهی و انسان سازی افراد جامعه عمل می کند از ابعاد گسترده و عمیقی برخوردار است که موجب آزادی انسان ها می شود و آن ها را به صورت بخش زنده تاریخ و جامعه در می آورد.

 

اهداف آموزش و پرورش از دیدگاه فرر

فرر جوامع را بر اساس سطح اگاهی و بینش افراد به سه دسته تقسیم می نماید و هدف های هریک را به گونه ای بیان می کند:

1)  جامعه بسته

جامعه ای که از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی به جوامع دیگر  وابسته است و از تصمیمات و اقدامات آن تاثیر می پذیرد. در این جامعه تنها سطحی از آگاهی حسی وجود دارد. یعنی فرد نمی تواند به صورت دقیق عوامل تعیین کننده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که بر آگاهی و شناخت تاثیر می گذارد را درک کند، به تجزیه و تحلیل پدیده ها بپردازد.

در این جامعه خرافات بخش عمده ای از ارزش ها و باورهای مردمی است. مردم در حاشیه ی تاریخ قرار دارند و در ساختن فرهنگی که سهم بسزایی داشته اند، آگاهی و شناخت کافی ندارند. هدف آموزش و پرورش نیز در جهت تثبیت وضع موجود می باشد.

2) جامعه در حال تغییر و تحول

جهان پیوسته در حال تغییر و تحول است. جنگ ها یا تغییراتی که در حوزه های سیاسی، اجتماعی . اقتصادی رخ می دهد بر جوامع مختلف تاثیر می گذارد. مخصوصا کشور های جهان سوم که زمینه ی آگاهی و شناخت پدیده ها را بدست می آورند.

تحول و تغییر از درون جوامع منفعل شروع می شود. توده مردم اینگونه جوامع برای دگرگونی شرایط نامساعد موجود و بهبود آن بر هیئت حاکم فشار می آورند. در این دوره افراد درباره مشکلات و مسائل زندگی و پدیده های مختلف اجتماعی آگاهی سطحی دارند. مردم کم و بیش از مشکلات با خبرند اما از ریشه ی آن مشکلات بی اطلاع اند. آنها هرچند که در جهت تغییر و تحول در حال حرکت اند اما هنوز از لحاظ فکری وابسته جوامع پیشرفته اند.

فرهنگ سکوت، فرهنگ جوامع بسته است. افرادی که در جوامع در حال تغییراند سعی در شکست آن و مبارزه با ظلم ستمگران را دارند و برای رهایی از قید و بند ها به فعالیت می پردازند. اما قدرتمندان جامعه از خود بیگانه شده می کوشند تا دوباره فرهنگ سکوت را به جامعه بازگردانند. در این گونه جوامع آموزش و پرورش در پی ایجاد وابستگی بیشتر است و استمرار تسلط قدرتمندان را پی ریزی می کند.

فرر با هر روش سواد آموزی و هدف آموزش و پرورشی که وابستگی افراد را تقویت کند مخالفت می ورزد. از دید او برنامه های سواد آموزی که هدفش کارایی موثر تربزرگسالان در جوامع تحت سلطه باشد و آنان را با شرایط موجود منطبق کند مطرود است. زیرا چنین برنامه ای به پیشرفت فردی توجه دارد، که این امر اهمیت جامعه عاری از محرومیت و ستمدیدگی را نفی نمی کند یا در درجه دوم قرا می دهد.

3) جامعه باز

جامعه ای که از لحاظ سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ارتباط خود را با جوامع سلطه گر قطع کرده است.

دیدگاه ها و اهداف آموزش و پرورشی در این گونه جوامع کسب آگاهی انتقادی است. پائولو فرر می گوید که باید هدف نهایی برنامه های سواد آموزی کسب آگاهی انتقادی باشد. خصوصیت بارز این نوع آگاهی این است که انسان می تواند با دیدی عقلایی و بدون تاثیرپذیری از احساسات شرایط و موقعیت های موجود را تجزیه و تحلیل نماید و درک عمیق تری نسبت به مشکلات بدست آورد.

فرر معتقد است که مسئله اساسی و مهم قرن ما سلطه گرایی است. از این رو هدف اساسی آموزش و پرورش باید آزاد کردن انسان ها باشد. یعنی برای تثبیت موقعیت و مقام فرد به عنوان یک انسان و برای احترام به او باید بر آن شرایطی تسلط یافت که انسان را به صورت شی در می آورد و با او به منزله موجودی غیر خلاق و منفعل رو به رو می شود. بنابر این هدف عمده سواد آموزی اجتماعی، آگاه کردن انسان ها از طریق آموزش و پرورشی است که با آن مفهوم سنتی که مردم را به افرادی غیر فعال و غیر خلاق می داند مبارزه می کند.

منبع:روش های سواد آموزی بزرگسالان، زهرا صباغیان، نشر دانشگاهی




نوع مطلب :
برچسب ها : فرر،فرهنگ،سواد،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 143
دوشنبه 10 آذر 1393 :: 11 بعد از ظهر



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 444
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 14
  • بازدید امروز : 227
  • بازدید دیروز : 348
  • بازدید هفته : 227
  • بازدید این ماه : 5,699
  • بازدید سال : 49,956
  • بازدید کل : 241,317