close
تبلیغات در اینترنت
نقش وجايگاه كتابخانه هاي عمومي درعدم بازگشت نوسوادان به دوران بيسوادي وتقويت سوادآنها
سواد آموزی وپرسش مهر در سال حمایت از کالای ایرانی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال ا حمایت از کالای ایرانی و پرسش مهر 19
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


مطالب مرتبط
عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر


مقـدمـه

امروزه بازگشت به‌بيسوادي يكي ازدغدغه‌هاي دست‌اندركاران سوادآموزي كشورمان‌بوده‌است.طي بررسي هاي‌انجام شده درنهضت سوادآموزي ايران ، ملاحظه شده‌است كه‌ميل و رغبت به ادامة تحصيل پس از پايان دورة تكميلي دربزرگسالان به‌شدّت كاهش مي يابد.اين‌امر دلايل مختلفي دارد كه‌ازآن جمله مي توان به‌ويژگيهاي شخصيّتي فردبزرگسال و همچنين برنامه هاي آموزشي ، مسائل ‌اجتماعي جامعه‌وكتابخانه هاي عمومي شهري و روستايي اشاره كرد .مجموعة ‌اين‌دلايل،تبعات مشخصي را به دنبال دارد كه يكي ازمهمّترين آنها بازگشت به‌بيسوادي و مواجه شدن با پديدةبي سوادي مجدداست كه‌اين خود تهديد جدّي ‌است؛ زيرا اوّلاًبخش گسترده‌اي‌ازافراد ذينفع درسوادآموزي را تحت تأثير قرار مي‌دهد، ثانياً باعث هدررفتن هزينه‌ها وتحمّل مشكلاتي مي شود كه بزرگسال براي آموختن صرف كرده‌است‌وثالثاً بزرگسال رانسبت به يادگيري كم انگيزه‌تر مي‌نمايد؛درحالي كه‌اگر سوادآموخته‌شده به‌عنوان يك مهارت حفظ ، تقويّت و تثبيت شود بزرگسال مي تواندازآموخته هاي خود نتايج عملي را به‌دست‌آورد وبه‌وسيلة‌آن كيفيّت زندگي خود را درجنبه‌هاي مختلف بهبود بخشد. اين بهبود بخشي سرآغاز تحوّلاتي بسيار قابل توجّه در جامعة ما خواهد شد؛ بنابراين‌ ارزش تحقيق،پژوهش و سرمايه گذاري در زمينة طراحي ، اجرا و ارزشيابي فرايند ياددهي - يادگيري براي بزرگسالان سوادآموخته را خواهد داشت. باتوجّه ‌به ‌پيشرفت‌هاي ‌فناوري‌ اطّلاعات بازهم به شيوه هاي نوين آموزشي و راهبردي جديدآموزشي نياز داريم تا بتوانيم به نتايج مطلوب تري دست يابيم.

                                          

از سوي ديگر چون تقريباً تمام برداشتهايي که از ديدگاه « ساختن گرايي‌» دريافت مي شود به‌ درگير كردن يادگيرنده در فعّاليّتهايي كه در زندگي واقعي با آن مواجه ‌مي‌شود اهميّت مي‌دهد؛بنابراين روش آموزش اعم‌از رسمي و غير رسمي بايد مبتني بر درگيري يادگيرنده باآن چيزي باشد كه درزندگي واقعي ‌او وجود دارد.در آموزش پس ازسوادآموزي يادگيرندة بزرگسال در فرايند ياددهي -  يادگيري است كه مراحلي از پختگي و تجربه اندوزي را در طول عمر خود سپري كرده ‌است. در جهت تحقّق اولويّتهاي سوادآموزي،توجّه نظام‌آموزش غيررسمي و تقويّت شيوه‌هاي جديد مانندآموزش از راه‌دوردرنظرگرفته‌است . تقويّت كتابخانه‌هاي عمومي وآموزش كتابداران نيزموردتأكيداست؛زيرامطالعه يكي از اساسي‌ترين ابزارهاي كسب اطّلاعات و آموختن محسوب مي‌شود و برنامه‌هاي آموزشي و تداوم آنها بدون حضور منابع مكتوب باشكست مواجه‌مي‌شود.كتابخانه‌ها درجهت حمايت از امر آموزش و تحقيق،منابع واطّلاعات موردنياز جامعه‌ رافراهم‌آورده‌وآنهارادردسترس مخاطبان مختلف از جمله نوسوادان قرار مي‌دهند؛ بنابراين نظامهاي‌آموزشي بدون وجود و حمايت كتابخانه ها دچار مشكل مي‌شوند.كتابخانه‌هابه‌ويژه كتابخانه هاي عمومي با تنوع مواد، منابع و خدمات مختلف مي تواند براي دستيابي به‌اهداف توسعة فرهنگي  جتماعي-  اقتصادي درجامعه كمك فراواني كند؛ زيراتنها مركز فرهنگي است‌كه خودآموزي رابراي همة‌افرادجامعه‌خصوصاً نوسوادان رافراهم مي‌سازد .

بازگشت به بيسـوادي 

چون طول‌دوره‌هاي مقدّماتي وتكميلي نهضت در مقايسه بامدّت زماني كه كودكان‌ در دبستان‌هابه‌تحصيل‌اشتغال دارندبسياركوتاه‌است،هميشه‌اين خطر وجود داشته‌ است‌ كه‌ نوسوادان پس‌ازمدّت كوتاهی دوباره‌به‌گروه‌بيسوادان بپيوندند.تحقيقات موردي كه‌دربارةرجعت به بيسوادي دركشورانجام شده نشان مي‌دهد كه‌ مطالب‌آموخته شده پس ازدوسال‌ازاتمام تحصيل دردروس مختلف فراموش شده است؛ مثلاًنوسوادان مدرك گرفته شهراصفهان دو سال پس از فراغت ازتحصيل‌،  9 تا47 درصد مطالب رافراموش كرده بودند.نوسوادان مدرك گرفته‌رودبار قطران و لواسانات هشت ماه پس ازفراغت از تحصيل درمقطع مقدّماتي،مطالب‌آموخته‌شده‌را23تا73 درصدفراموش كرده بودند.درمقطع تكميلي نيز64تا67 درصددچارفراموشي شده بودند؛هچنين تحقيق ديگر نشان‌دادكه‌نوسوادان كارنامه گرفته درسراسر ايران حدود 7/46 درصديابه‌بيسوادي رجعت كرده‌اند يادرآستانة بيسوادي هستند وبر اين‌اساس حدود 5/ 36 ميليارداز بودجة كشور عملاًازبين رفته‌است.(12: 13 )همچنين تحقيق اعلام‌داشته‌است كه يكي از راههاي اساسي جلوگيري از پديدة بيسوادي، تهيّةكتابهاي غير درسي و توجّه به محتواي ارائه شده براي آنان است.باتوجّه به دو مورد بالا يعني انبوه نوسواداني كه همه ساله نهضت به جامعه‌تحويل مي‌دهد وبا توجّه به‌احتمال بسيار زياد رجعت به بيسوادي در اين گروه بسيار بزرگ،مسأله‌‌اساسي كه باآن روبه‌رو هستيم اين است كه آيامهارت اندك نوسوادان مي تواند از نظر شخصي آنها رادراموري كه به خواندن،نوشتن و حساب كردن نياز دارند ياري برساندواز نظر جمعي نوسوادان بااين مهارت اندك مي توانند درتوسعة كشور مؤثّر واقع شوند‌.




نوع مطلب :
برچسب ها : کتابخانه،سواد،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 106
چهارشنبه 05 آذر 1393 :: 11 بعد از ظهر



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 444
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 14
  • بازدید امروز : 22
  • بازدید دیروز : 173
  • بازدید هفته : 527
  • بازدید این ماه : 4,805
  • بازدید سال : 41,885
  • بازدید کل : 233,246